شتاب خشک شدن دریاچه ارومیه کاهش یافته است

کامران زینال زاده در همایش بررسی روند احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه بسیاری از سازمان‌های اجرایی بر احیای دریاچه ارومیه اعتقادی ندارند، افزود: در بحث احیای دریاچه ارومیه به تغییرات کیفیت آب در بستر دریاچه توجه نکرده‌ایم و تنها به دنبال بالا بردن سطح آب دریاچه هستیم.

وی با اشاره به اینکه سیر نزولی سطح‌ تراز آب دریاچه ارومیه همچنان ادامه دارد، افزود: اما این سیر نزولی سرعتش نسبت به گذشته کمتر شده است.وی با بیان اینکه باید از برداشت‌های غیرمجاز آب جلوگیری کرد، افزود: امروز ما در بدترین شرایط آب قرار داریم به گونه‌ای که این وضعیت را می‌توان ورشکستگی آب قلمداد کرد.

زینال زاده با بیان اینکه متاسفانه سازمان ها مطالعات منسجمی در زمینه پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه صورت نداده‌اند، افزود: بر اثر کمبود آب دشت‌های استان نشست کرده، بستر دریاچه ارومیه خشک شده و نمک زیادی از آن بر جای مانده است.

وی با بیان اینکه در راستای احیای دریاچه ارومیه از سال 91 تا 93 چهار کنفرانس بین المللی صورت گرفته است، افزود: تاکنون ده‌ها رساله و کنفرانس در زمینه خشکی دریاچه ارومیه صورت گرفته اما متاسفانه عملا تمامی اینها اقداماتی کتابخانه‌ای بوده است.

زینال زاده گفت: از سوی پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه بیش از 40 طرح پژوهشی و مطالعاتی در قالب شناخت، مدیریت و احیای دریاچه ارومیه در جهت تکمیل خلاء‌های مطالعاتی در مصوبات اجرایی احیای دریاچه ارومیه پیشنهاد شده است.

وی افزود: در زمینه احیای دریاچه ارومیه نقشه راه 10 ساله‌ای را در پیش گرفته‌ایم و برنامه‌ها و اقدامات خود را بر اساس این نقشه پیاده سازی می‌کنیم.

زینال زاده خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه در مدت زمان طولانی خشک شده است و مطمئنا احیای آن نیز مدت زمان زیادی را می طلبد و در این زمان اندک نمی‌توان در مورد روند احیای آن قضاوت کرد.وی گفت: در سال 93 انتظار می رفت که با اقدامات صورت گرفته نظیر هدایت پساب فاضلاب، رها سازی آب سد زیلوه به طرف دریاچه یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال یابد که از این مقدار فقط 800 میلیون متر مکعب آب به دریاچه انتقال داده شده است.

رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه گفت: تنها ورود آب به دریاچه ارومیه در احیای آن کمک نمی‌کند در واقع آبی که وارد دریاچه می شود در سطحی وسیع پخش شده و سریعا بخار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه قوی ترین سیستم را از لحاظ آزمایشگاهی داراست به گونه‌ای که ماهانه وضعیت دریاچه ارومیه مورد بررسی و رصد می‌گیرد.

وی ادامه داد: در بحث پایش و نظارت بر روند احیای دریاچه ارومیه هدف ما هم افزایی بوده به گونه‌ای که 100 نفر از هیات علمی استان و نخبگان سازمان‌های اجرایی در این بحث شرکت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، زینال زاده تصریح کرد: از جمله پیشنهادات در زمینه احیای دریاچه ارومیه، تاکید بر اجرای قانون بدون ملاحظات معمول، بازنگری و اولویت بندی مصوبات ستاد احیاء و نقشه راه موجود، استفاده از ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و تجربیات دانشگاه‌های منطقه و انتقال مدیریت علمی بحران از مرکز به منطقه بحران است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا