جاسوسی ناسا از انرژی تاریک در سال 2024

آژانس فضانوردی آمریکا (ناسا) از ماه آینده و در حالی که مهمترین بخش ساخت و ساز تلسکوپ فضایی جیمز وب در روزهای آینده به پایان می رسد، کار طراحی و ساخت تلسکوپ فضایی WFIRST را آغاز خواهد کرد. این تلسکوپ برای بررسی دقیق انرژی تاریک، سیارات فرامنظومه شمسی و شکل گیری کهکشان به کار گرفته خواهد شد.

ناسا در نظر دارد تلسکوپ فضایی قدرتمندی را در سال 2024 به اعماق فضا پرتاب کند.

در حال حاضر عمده توجه ناسا به نهایی سازی فرآیند ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب معطوف شده که قرار است سال 2018 به فضا پرتاب شود. این تلسکوپ همزمان با بازنشستگی تدریجی تلسکوپ فضایی هابل، جان تازه ای به برنامه اکتشافات فضایی آژانس های فضانوردی سراسر جهان خواهد داد.

یکی از مهمترین نکات فنی مربوط به تلسکوپ فضایی WFIRST فیلترهای آن است که حساسیت تلسکوپ را نسبت به رنگ آب افزایش می دهد و در نتیجه می توان به درک بهتری درباره ستارگان موجود در کهکشانهای دوردست دست یافت.

گستردگی دامنه دید این تلسکوپ یکی از مهمترین ویژگیهای آن به شمار می آید. قطر آینه WFIRST به اندازه تلسکوپ فضایی هابل یعنی 2.4 متر است اما نکته جالب اینجاست که محدوده دید آن 200 برابر عریض تر از این تلسکوپ قدیمی است.

بدین ترتیب تلسکوپ WFIRST این توانایی را خواهد داشت که قدرتمندتر از هر تلسکوپ دیگری در جهان به اعماق کهکشانها نفوذ کند.

کنگره آمریکا در بودجه سال 2016 ناسا توجه ویژه ای به ساخت این تلسکوپ داشته است به طوریکه بودجه 90 میلیون دلاری یعنی 6 برابر درخواست اولیه 14 میلیون دلاری ناسا را برای آن تصویب کرده است.

مترجم : مهدی پیرگزی