پاک کردن ردپای سرطان به کمک ژن ها

یک تیم پژوهشی از دانشمندان سوئیسی و روس موفق شدند تا چگونگی قرایند مبارزه پروتئین دفاعی در برابر با عفونت های ویروسی در بدن را رمز گشایی کرده  و دریابند که این مساله باعث ایجاد یک ضعف در فرآیند همانند سازی دی ان ای از جمله جهش ژنوم ها شده و منجر به سرطان می شود.

هنگامی که پروتئین APOBEC در گیر می شود ، جهش در طول مراحل اولیه تکثیر رخ می دهد و بر ژن های مهم اثر می گذارد. این جهش ها تمایلشان به آسیب رسانی بیشتر از دیگر انواع جهش ها است.

قابل توضیح است ، این پروتئین دفاعی با نام APOBEC شناخته می شود که یک پروتئین سلولی اصلی مفید و در عین حال خطرناک است. این محققان در بررسی های خود مشاهده کردند که جهش ناشی از پروتئین دفاعی APOBEC در بسیاری از سلول های تومور در سراسر ژنوم پیدا می شود.

در اینجا این سوال مطرح می شود که چگونه پروتئین دفاعی APOBEC که تنها می تواند بر دی ان ای تک رشته ای اثر گذارد، علت بروز بسیاری از سرطان ها در انسان است؟

ولادیمیر سپلیارسکی از آکادمی علوم روسیه و از محققان این تیم پژوهشی در این رابطه چنین توضیح می دهد : ما بسیار شگفت زده شده ایم که در سرطان های APOBEC ، میزان جهش به طور برابر در همه بخش ها پخش شده است. هنگامی که پروتئین APOBEC در گیر می شود ، جهش در طول مراحل اولیه تکثیر رخ می دهد و بر ژن های مهم اثر می گذارد. او در ادامه می افزاید: این جهش ها تمایلشان به آسیب رسانی بیشتر از دیگر انواع جهش ها است.

از آن جایی که این دانشمندان می دانند که پروتئین دفاعی APOBEC تنها می تواند بر دی ان ای تک رشته ای اثر بگذارد ،  نیاز به شناسایی این مساله دارند که در چه جهتی تکرار انشعاب فوق  رخ می دهد تا بتوانند مناطق دی ان ای تک رشته ای را شناسایی کنند.

سرگئی نیکولیف متخصص و محقق ژنتیک دانشگاه ژنو سوئیس در این رابطه می گوید: ما برای اولین بار موفق شدیم تا جهت تکرار انشعاب که 20 درصد از ژنوم و دو برابر دیگر جهش ها بوده را شناسایی کنیم.

قابل توضیح است که این دانشمندان و پژوهشگران برای درک بهتر تکرار سلول های تومورها که در دی ان ای اشان به طور متفاوت از سلول های سالم ، تکرار می شوند ،  به تحقیقات و مطالعات خود ادامه خواهند داد.

در خاتمه لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تحقیقات ژنوم (journal Genome Research) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.