کاهش خطای مصرف دارو با استفاده از ابزارهای مدرج

بسیاری از افراد برای مصرف داروهایی نظیر شربت سرفه و مانند آن از قاشق چایخوری و یا قاشق غذاخوری استفاده می‌کنند. اما این قاشق‌ها برای اندازه‌گیری دقیق دوز مصرفی داروها مناسب نیستند. به ویژه در مورد کودکان که لازم است تا دوز داروی خوراکی آنها با دقت تنظیم شود.

یک مطالعه قبلا نشان داده بود که میزان خطا در استفاده از قاشق چایخوری 8.4 درصد و قاشق غذاخوری 11.6 درصد است.

پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند که نوشتن اطلاعات مربوط به دوز مصرفی دارو بر حسب می‌لیتر که تخمین زدن آن به طور چشمی مشکل است، مردم را وادار می‌کند تا از ابزار دقیق برای اندازه‌گیری دوز مصرفی استفاده کنند. زیرا معمولا نمی‌توان به طور چشمی برآورد کرد که یک میلی‌لیتر چه مقدار از دارو است.

از 177 نفر شرکت‌کننده بزرگسال در این مطالعه، حدود 34.5 درصد معمولا از قاشق غذاخوری یا چایخوری برای اندازه‌گیری دارو استفاده می‌کردند. پژوهشگران دریافتند هنگامی که به این افراد گفته شد از قاشق چایخوری استفاده کنند 60.9 درصد از آنان از قاشق چایخوری استفاده کردند و هیچکدام از آنها فنجان یا ابزار مدرج بر حسب میلی‌لیتر را انتخاب نکردند. هنگامی که مقدار مصرف توصیه شده بر حسب میلی‌لیتر به آنها داده شد، به یک نسبت هم از قاشق چایخوری و هم از ابزارهای مدرج استفاده کردند. این نتایج نشان می‌دهد چنانچه واحد اندازه‌گیری توصیه شده برای مصرف دارو تغییر کند، احتمال بروز خطا در دوز حدود 50 درصد کاهش می‌یابد. زیرا معمولا افراد نمی‌توانند دوز بیان شده به میلی‌لیتر را به طور چشمی برآورد کنند.

پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند که سازمان غذا و دارو، صنعت داروسازی و داروخانه‌ها را موظف کند تا دوز مصرفی توصیه شده را بر حسب میلی‌لیتر بیان کرده و روی داروهای مایع بنویسند. همچنین بهتر است به مردم آگاهی داده شود که در منزل به هیچ‌ عنوان از قاشق‌های آشپزخانه برای مصرف داروها استفاده نکنند.

منبع: Cornell Food & Brand Lab

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا