نقش صنعت خودروسازی در چهارمین انقلاب صنعتی

ارتباطات از راه دور از شکل تلگراف به تلفن و از سیم‌های مسی به فیبر نوری و از فناوری آنالوگ به دیجیتال و در نهایت از ارتباطات بی‌سیم به ارتباطات ماهواره‌ای پیشرفت کرده است.

در این میان، عکاسی از شکل daguerreotype به صفحات شیشه‌ای، سپس به فیلم و دیجیتال و همچنین از تصاویر سیاه و سفید به تصاویر رنگی ارتقا یافت. در واقع این الگو در تمامی حوزه‌ها صادق بوده و هر پیشرفتی دریچه‌ای به سوی نوآوری‌هایی گشوده که صنایع و حتی گاهی جوامع را دستخوش تحول کرده است.

امروزه، بشر در صنعت اتومبیل‌سازی در ابتدای چنین تحولی قرار دارد و این صنعت چون بخشی از چهارمین انقلاب صنعتی به شمار می‌آید، موضوع مورد بحث جلسه مجمع جهانی اقتصاد در سال جاری میلادی بود.

در صنعت خودرو، فرآیند تحول از رانندگی مکانیکی، به اتکای به نیروی برق و تغییر نیازهای مشتریان صورت گرفته است. این امر به اتومبیل‌سازان امکان تولید خودروهای بسیار پاک‌تر، ایمن‌تر، هوشمندتر و از لحاظ انرژی کارآمدتر را برای استفاده مشتریان در تمامی بازارهای سراسر دنیا فراهم می‌کند.

صنعت خودروسازی به مدت 100 سال به خودروهایی متکی بوده که به صورت مکانیکی کنترل می‌شوند و بنزین مصرف می‌کنند. با این حال، به زودی اتومبیل‌ها به یکدیگر مرتبط شده، به طور الکترونیکی کنترل خواهند شد و توسط منابع متنوع انرژی سوخت‌رسانی خواهند شد.

کارشناسان معتقدند ظرف پنج تا 10 سال آینده، صنعت اتومبیل تغییرات بیشتری را در مقایسه با 50 سال اخیر تجربه خواهد کرد

کارشناسان معتقدند ظرف پنج تا 10 سال آینده، صنعت اتومبیل تغییرات بیشتری را در مقایسه با 50 سال اخیر تجربه خواهد کرد و این موضوع نسبت به گذشته امکان تولید خودروهای تواناتر، پایدارتر و مهیج‌تر را فراهم خواهد کرد.

برقی‌شدن اتومبیل‌ها به یمن پیشرفت‌های قابل‌توجه در فناوری‌های باتری در حال انجام است و با یکپارچه‌کردن دوربین‌ها، رادارها و حسگرهای پیشرفته، خودروهای امروزی فناوری هوشمندی مانند شناسایی نقاط کور، سیستم‌های هشدار تصادف و ترمزگیری تصادف قریب‌الوقوع را در خود جای داده‌‌‌اند؛ این سامانه ترمز حتی در صورت عدم تمایل راننده، خودرو را به طور خودکار متوقف می‌کند.

یکی از مهیج‌ترین پیشرفت‌ها در توسعه خودرو امکان اتصال آن‌ها به یکدیگر است که به کمک فناوری‌هایی مانند سیستم OnStar فراهم شده است.

این فناوری از زمان معرفی در سال 1996، به نیازهای بیش از یک میلیارد درخواست مشتریان پاسخ گفته که از میان این نیازها می‌توان به واکنش خودکار اتومبیل به تصادف، بازیابی خودروی سرقتی، بازکردن از راه دور درب اتومبیل، سیستم تشخیص خودرو و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

تا پایان سال جاری میلادی، 12 میلیون خودروی متصل مجهز به سیستم OnStar در چهار قاره دنیا توزیع خواهد شد. در این میان، فناوری قابلیت اتصال بی‌سیم به خودروها امکان عملکرد اتومبیل به عنوان نقاط داغ وای‌فای را فراهم می‌کند و این تکنولوژی امکان متصل‌شدن هفت خودرو را به صورت همزمان فراهم می‌کند. افزون بر این، قابلیت اتصال خودروها به اتومبیل‌های دیگر و حتی هنگام حرکت در آزادراه‌ها بسیار هیجان‌انگیزتر خواهد بود.

علاوه بر این،  فناوری ارتباط خودرو با خودرو یا V2V به اتومبیل‌ها امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را از طریق باند وای‌فای فراهم می‌کند تا خودروها بتوانند اطلاعاتی مانند سرعت خودرو، مسیر ترافیک، جریان ترافیک و شرایط جاده و آب و هوا را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

با استفاده از این فناوری، چنانچه خودرویی ناگهان متوقف شود یا در معرض خطر برخورد با خودروی دیگری باشد، تمامی اتومبیل‌‎های اطراف آن ظرف کسری از ثانیه از این موضوع مطلع می‌شوند. فناوری V2V می‌تواند خودروهایی را که در کنج خیابان یا روی تپه‌ها قرار دارند و یا از چشم راننده پنهان شده‌اند، شناسایی کند. تعدادی از سیستم‌ها حتی کنترل نسبی بر روی ترمز یا فرمان دارند و به راننده کمک می‌کنند تا از تصادف اجتناب کند.

سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی گزارش داده‌اند که تصادف خودروها سالانه سه درصد تولید ناخالص ملی کشورها برای آن‌ها هزینه به دنبال دارد و فناوری V2V تا حد قابل‌توجهی این هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

وزارت حمل و نقل امریکا تخمین زده که فناوری مزبور می‌تواند تا 80 درصد از تصادفات رانندگی حال حاضر جاده‌های امریکا را حذف کند این در حالی است که چنین تصادفاتی در سال 2014 حدود 33 هزار نفر از شهروندان این کشور را به کام مرگ برد.

گام بعدی در ایجاد قابلیت اتصال خودروها ارتباطات خودرو با زیرساخت یا V2I است. تراکم ترافیک شهری موجب میلیاردها دلار اتلاف سوخت و بهره‌وری می‌شود و این مشکل به سرعت در حال پررنگ‌شدن است.

سازمان ملل پیش بینی کرده تا سال 2050، جمعیت شهری دنیا از 3.9 میلیارد نفر در سال 2014 به 6.3 میلیارد نفر خواهد رسید. بنابراین فناوری V2I می‌تواند کارآمد باشد و زمانی که خودروها به بزرگراه‌های پرترافیک و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی متصل می‌شوند، در واقع، به سیستم‌های بسیار دقیق و بلادرنگ ترافیک و سیستم‌های راهبری متصل می‌شوند. در نتیجه، رانندگان می‌توانند زمان رفت و آمد به سر کار را کاهش داده و ایمنی خودرو را ارتقا بخشند.

افزایش سریع فناوری‌های قابلیت اتصال هوشند، بنیان لازم برای ارائه خودروهای خودکار را فراهم می‌کند و این اتومبیل‌‌ها رانندگی را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کنند.

علاوه بر بسیاری از دستاوردهای فناورانه‌ای که صنعت امروزه اتومبیل‌سازی را پیشرفت می‌دهند، بسیاری از تغییرات اجتماعی مانند شهری‌شدن، پایدارشدن و اقتصاد مشترک، شیوه تعامل مشتریان با خودروها را دستخوش تحول می‌کنند. بنابراین، خودروهای خودران فرصت‌های زیادی را جهت ارتقای ایمنی، کاهش تراکم و افزایش آزادی عمل در حمل و نقل برای تمامی افراد از جمله سالمندان و معلولین فراهم می‌کند.

با ارتقای خودروها، صنعت اتومبیل‌سازی قادر خواهد بود همگام با سایر صنایع نقش خود را در تحقق چهارمین انقلاب صنعتی ایفا کند.

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا