اولین زیست بازار ایران در بهمن ماه آغاز به کار می کند

محمدرضا زمانی روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: زیست بازار ایران در قالب یک شرکت با همکاری بخش خصوصی از 27 بهمن ماه فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد.
وی افزود: این زیست بازار از یک سو، ایده های فناوران در حوزه های اقتصاد زیستی و زیست فناوری را بررسی خواهد کرد و از سوی دیگر با ایجاد بانک اطلاعاتی از سرمایه گذاران علاقمند به فعالیت در این حوزه، زمینه ارتباط میان این دو گروه را تسهیل خواهد کرد.
زمانی، هدف اصلی از تشکیل زیست بازار را تکمیل حلقه های تبدیل ایده به محصول و ثروت در حوزه اقتصاد زیستی عنوان کرد.
وی درباره ماهیت اقتصاد زیستی گفت: مبنای اقتصاد زیستی، تعریف منابع تجدیدپذیر و استفاده از آنها با به کارگیری تکنولوژی های زیستی به منظور برقراری امنیت غذایی، امنیت سلامت و حفاظت از محیط زیست است.
رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از اقتصاد زیستی به عنوان یکی از مولفه های اصلی اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: فعالیت در حوزه اقتصاد زیستی سال ها است که در دنیا آغاز شده و در کشور ما نیز زمینه های آن به لحاظ نیروی انسانی متخصص، دانش لازم و منابع تجدیدپذیر فراوان وجود دارد که به فعلیت رساندن آن نیازمند سیاستگذاری و برنامه ریزی صحیح است.
وی یکی از اهداف اصلی از برگزاری اولین اجلاس ملی اقتصاد زیستی را برقراری ارتباط میان تولیدکنندگان، عرضه کنندگان و متقاضیان این حوزه برشمرد و گفت: طبق هدف گذاری سند ملی زیست فناوری، تا سال 1404 ایران باید سه درصد بازار جهانی تولیدات زیست فناوری دنیا را در اختیار داشته باشد که اکنون تا رسیدن به این هدف، فاصله زیادی داریم و تحقق این امر مستلزم تلاش بخش های مختلف است.
اولین اجلاس ملی اقتصاد زیستی روزهای 27 و 28 بهمن ماه امسال با شعار 'اقتصاد زیستی؛ راهبرد ملی در تحقق اقتصاد مقاومتی' و با حضور چهار گروه فناوران و پژوهشگران، نهادهای دولتی، سرمایه گذاران و صنعتگران برگزار خواهد شد.