کشف فسیل بزرگترین دایناسور جهان

تیمی از دانشمندان و پژوهشگران دیرینه شناسی در  پروژه تحقیقات علمی خود در کشور آرژانتین استخوان های فسیل دایناسوری به نام نوتوکولوسوس  Notocolossus  را کشف کردند که  یکی از بزرگترین جانوران شناخته شده در تاریخ کره زمین محسوب می شود.

نسبت های بدنی نوتوکولوسوس Notocolossus در مقایسه با دیگر تایتاناسورهای غول پیکر بهتر حفظ شده است و بر اساس تخمین دیرینه شناسان طول این جانور در حدود 25 تا 28 متر و وزن آن بین 40 تا 60 تن تخمین زده شده است که می توان آن را با تعداد 9 تا 13 فیل ، مقایسه کرد.

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی برناردو گونزالس ریگا موفق به کشف این گونه جدید از دایناسورها شد که در میان اینگونه از جانوران ، بزرگترین آنها شناخته می شود. این استخوان های فسیل شده در منطقه مندوزا ، از استان های غربی آرژانتین کشف شده که قدمت آنها 85 میلیون سال تخمین زده شده است.

لازم به ذکر است که این استخوان های گونه جدید ، اطلاعات کلیدی و مهم در مورد آناتومی تایتاناسور غول پیکر که تا کنون به طور کلی به عنوان بزرگترین حیوانات روی زمین شناخته شده، در اختیار دانشمندان و دیرینه شناسان قرار می دهد.

با توجه به گزارش منتشر شده توسط گونزالس ریگا ، شواهد و مدارک نشان می دهد که وزن این حیوان از هر جانوری که بر روی زمین کشف شده بیشتر است. علاوه بر آن در گزارش فوق  آمده است که با وجود ماهیت ناقص اسکلت این جانور، می توان اندازه این جانور را تخمین زد. بر اساس بقایای موجود می توان گفت که اندازه طول استخوان بازوی این جانور 1.76 متر بوده و در بین دیگر تایتاناسورهای غول پیکر از بلندترین استخوان بازو برخوردار است.  

این گزاش اعلام کرد که با توجه به احتمالات ، نسبت های بدنی Notocolossus در مقایسه با دیگر تایتاناسورهای غول پیکر بهتر حفظ شده است و بر اساس تخمین دیرینه شناسان طول این جانور در حدود 25 تا 28 متر و وزن آن بین 40 تا 60 تن تخمین زده شده است که می توان آن را با 9 تا 13 فیل جمع شده با هم ، مقایسه کرد.

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله گزارش های نورولوژی و علوم اعصاب رایج (Scientific Reports magazine) منتشر شده و قابل دسترسی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا