هاوکینگ از خطرات آینده تکنولوژی می گوید

او با بر شمردن سناریوهایی که زمین را با خطر نابودی مواجه می کند معتقد است بشر برای جان به در بردن از انقراض باید به دنبال یک خانه جدید برای زندگی باشد.
اعلام خطر جدید هاوکینگ این بار معطوف به خطرات توسعه فناوری های مدرن است. هاوکینگ در مصاحبه ای که به تازگی منتشر شده است می گوید: پیشرفت های علم و فناوری خطرات بزرگی برای حیات بر روی زمین به دنبال خواهد داشت. به گفته این فیزیکدان بریتانیایی؛ بقای نسل بشر  تنها در صورتی ممکن خواهد بود که انسان بتواند جایگزینی برای زمین در فضا پیدا کند و از زمین خارج شود. مهمترین خطراتی که از دید هاوکینگ ممکن است حیات انسان بر روی زمین را به خطر بیندازد خطر جنگ های اتمی؛ گرمایش جهانی و همچنین ویروس هایی است که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند. او می افزاید این خطرات با گذر زمان روز به روز بیشتر می شود و با وجود اینکه نمی توان برای آن تاریخ دقیقی تعیین کرد اما قطعیت آن با گذشت هر هزار سال یا ده هزار سال آینده بیشتر خواهد شد.  از آنجایی که بشر در تا چند سال آینده قادر به تشکیل کلونی در فضا نیست؛ باید تا آن زمان بسیار بسیار مراقب باشد.
هاوکینگ ۷۴ ساله در ادامه به خطراتی اشاره می کند که پس از اختراع بمب اتمی زمین را درگیر کرده است و می افزاید: البته ما پیشرفت را متوقف نمی کنیم و به گذشته باز نمی گردیم. من بسیار خوش بین هستم و فکر می کنم که از پس  تبعات این موضوع بر خواهیم آمد.
هاوکینگ در ادامه به نسل های آینده توصیه می کند که بدانند علم و فناوری چگونه دنیا را دگرگون می کند و سعی کنند این درک را به عموم مردم نیز منتقل کنند.
او در ادامه می گوید: سعی کنید پژوهش علمی خود را با زبانی ساده طرح کنید؛ شاید همین مساله باعث شود خودتان به درک بهتری از آن موضوع دست پیدا کنید.
هاوکینگ می افزاید : آنچه مهم است این است که این تحولات در جهت مثبت پیش بروند. این مساله در یک جامعه مردمسالار بدان معناست که هر یک از افراد جامعه به میزانی از دانش بنیادی بهره مند باشد که بتوانند با اطلاع دقیق تصمیم بگیرند. او در پاسخ به این پرسش که سختی سالهای بیماری اش را چگونه بر خود هموار ساخته است می گوید: مهم این است که انسان صرف نظر از اینکه زندگی چقدر سخت باشد؛ خشمگین نشود. اگر انسان روزی قدرت خندیدن به خودش و به  زندگی را از دست بدهد؛ تمام امیدش را از دست خواهد داد.

منبع:علمنا

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا