دنیا بلندتر می شود

 هم اکنون در سراسر دنیا بیش از یکصد آسمانخراش با ارتفاع بیش از ۳۰۰ متر وجود دارد.تا پیش از این به سازه هایی عنوان ابرساختمان داده می شد که حداقل ۳۰۰ متر ارتفاع داشته باشند اما حالا این معیار افزایش یافته و ۶۰۰ متر رسیده است یعنی حداقل دو برابر ارتفاع برج ایفل.

در حال حاضر و و اگر قرار باشد با این معیار جدید به رتبه بندی ابرسازه های سراسر دنیا بپردازیم تنها می توانیم سه سازه عظیم را به عنوان ابرسازه به شمار آوریم: برج خلیفه دبی با ارتفاع ۸۲۸ متر که در سال ۲۰۱۰ تکمیل شد، برج شانگهای با ارتفاع ۶۳۲ متر که کار ساخت آن در سال ۲۰۱۵ به اتمام رسید و در نهایت برج ساعت مکه با ارتفاع ۶۰۱ متر که در سال ۲۰۱۲ تکمیل شد.

اما شمار این نوع سازه ها به سرعت در حال افزایش است و احتمالا تا سال ۲۰۲۰ به دو برابر خواهد رسید. نکته جالب توجه این است که به زودی چهار ابرسازه دیگر به این مجموعه اضافه خواهد شد که هر چهار مورد آنها در آسیا واقع شده اند.

آخرین مورد از این مجموعه جدید یعنی ابرسازه پادشاهی جده در سال ۲۰۱۸ تکمیل می شود و در آن موقع ارتفاعش به یک کیلومتر خواهد رسید. با این حساب چنین برجی عنوان مرتفع ترین ابرسازه دنیا را خواهد گرفت.

کارشناسان به این نکته قابل تأمل اشاره می کنند که مرتفع ترین سازه های جهان در خاورمیانه و آسیا ساخته می شوند و این درحالی است که آمریکای شمالی و اروپا تمایلی برای ورود به این رقابت هیجان انگیز ندارند.

به گزارش مهر، استفاده از به روزترین دانش ساختارسازی که مبتنی بر مهندسی جدید صورت می گیرد برگ برنده این سازه های نوین به شمار می آید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا