جهان در آستانه دوره جدیدی از جنگ های ویرانگر

سال ها است که در فیلم های علمی و تخیلی شاهد حضور روبات های قاتل و جنگجوئی هستیم که بدون هیچ مانعی جدی ، به کشتار و از بین بردن انسان ها پرداخته و یا در میدان های جنگ حضور دارند . اگر چه این موضوع برای ده ها سال ، تنها یک تخیل و سوژه جذاب سینمائی محسوب می شد ، اما به تازگی با توسعه و پیشرفت دانش روباتیک ؛ امکان وقوع این داستان  رنگ حقیقت به خود گرفته است .

جهانیان در خصوص گسترش این سلاح ها و جلوگیری و منع تولید رباتها کوتاهی کرده اند ، ممکن است اکنون خیلی دیر شده باشد و شاید این موضوع برای بسیاری از کشورها و یا نمایندگان آن ها در نشست داووس قابل درک نباشد که چنین خطری تا چه اندازه جدی است چون این تکنولوژی و توسعه آن در اختیار کشورهای محدودی قراردارد .

 به همین دلیل گروهی از دانشمندان و کارشناسان در همایشی که چندی پیش در دامنه کو ههای آلپ سوییس برگزار شد پیامی مهم به سراسر مردم جهان ابلاغ کردند . متن پیام فوق به این شرح است:

برای جلوگیری از کشته شدن انسانها در میادین جنگی توسط روبات های هوشمند در سالهای آینده باید هر چه سریع تر وارد عمل شد .

در نشست داووس که به صورت سالانه و با شرکت رهبران سیاسی ، دانشمندان و سرمایه داران در کشور سوئیس برگزار میشود مسائل گوناگون جهان در زمینه های مختلف مورد بحث قرار میگیرد . در گردهمایی سال جاری میلادی که از  تاریخ 19 ژانویه ( برابر با 29 دی ماه ) آغاز شد ، در خصوص عدم گسترش سلاحهای کشتار جمعی مباحث گوناگونی مورد بحث قرار گرفت که از مهمترین آن ها نگرانی دانشمندان از حضور سلاحهای مدرن در میادین جنگی بود .

این گروه از دانشمندان معتقد بودند باید قوانینی وضع شود که بر اساس این قواین، استفاده از روبات ها در جنگ های آینده بشر با ممنوعیت رو به شود ..

به گفته کارشناسان  ،در حدود سی سال پیش  فیلم سینمائی مشهور نابود کننده (TERMINATOR) تنها یک فیلم علمی تخیلی محسوب می شد  ، اما در جهان کنونی هراس ظهور نابود کننده ها در میان دانشمندان روز به روز بیشتر نمایان میشود .

آنجلا کین نماینده کشور آلمان در امور خلع سلاح سازمان ملل در فاصله سالهای 2012 تا 2015 میلادی با بیان اینکه جهانیان در خصوص گسترش این سلاح ها و در جهت جلوگیری و منع تولید رباتها کوتاهی کرده اند ، خواستار عدم تولید این رباتهای هوشمند شده ودر پایان با تاسف نسبت به عدم نظارت بر ساخت این رباتها در نشست داووس اظهار کرد که :ممکن است اکنون خیلی دیر شده باشد و شاید این موضوع برای بسیاری از کشورها و یا نمایندگان آن ها در نشست داووس قابل درک نباشد که چنین خطری تا چه اندازه جدی است چون این تکنولوژی و توسعه آن در اختیار کشورهای محدودی قراردارد .

دانشمندان به تازگی اعلام کردند که عصر جدید سلاح های خود مختار خبر از ظهور یک دوران مدرن و بسیار کشنده را می دهد .

پروفسور استوارت راسل استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا میگوید : ما در مورد هواپیمای بدون سرنشین یا چیزی شبیه به آن صحبت نمیکنیم که بدون انسان پرواز میکند اما به وسیله انسان هدایت میشود ، ما در مورد سلاح هایی مستقل صحبت میکنیم که هیچ کس در کنترل آن ها هیچ نقشی ندارد ، سلاح هایی بسیار دقیق و کشنده که مکان و هدف حمله را خودشان مشخص میکنند و انسان ها کنترلی بر روی آن نخواهند داشت .

در مقابل این دید گاه تعدادی از دانشمندان از جمله فیزیکدان شهیر انگلیسی ، استفن هاوکینگ در ژوئیه گذشته با بیان اینکه می توان این  روباتها را با ظرفیتی محدود برای تصمیم گیری تولید کرد اظهار نگرانی کرد که در مسابقه تسلیحاتی کشورها برای ارتقاء هوش مصنوعی ،خطر دست یابی گروهای خشونت طلب افراطی را در سراسر جهان به این سلاح ها بیشتر میشود وجهان در دوره جدیدی از جنگ های ویرانگر قرار میگیرد .

منبع : discovery

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا