فک خزری در انتظار امضای شما

‌کباب عقرب

۰۰۲شکار عقرب -که به ادعای طب سنتی چین، دارای خواص دارویی فراوان است- از قرن‌ها قبل در این کشور متداول بوده و از مدت‌ها پیش، در مناطق سنتی شهرهای پکن، شانگ‌های و همچنین مناطق دورافتاده رواج داشته است. حالا اما کباب این حیوان در چین رواج بسیاری یافته و گردشگران زیادی را به خودش جلب کرده. چند وقتی است که در این کشور، عقرب به‌صورت کباب‌شده یا به‌صورت خوراک با استفاده از نمک، گیاهان طبی و برنج طبخ‌شده، در اختیار گردشگرانی که اغلب‌شان اروپایی و آمریکایی هستند، قرار می‌گیرد. کباب عقرب در شرایطی طی ماه‌های اخیر گردشگران زیادی را جذب چین کرده که در سال‌های گذشته، این کشور به یکی از مقاصد برتر گردشگری در جهان تبدیل شده. این کشور تنها در سال ۲۰۱۳، نزدیک به ۴۴۰میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشته که بیشترین میزان رشد در کسب درآمد از محل این صنعت در بین کشورهای آسیایی است.

آسیای جنوب‌شرقی- هنگ‌کنگ
‌ انقراض کینگ‌کنگ
۰۰۳تا حدود ۱۰۰هزار سال قبل، میمون غول پیکری در جنگل‌های جنوب‌شرق آسیا زندگی می‌کرد که امروز به خاطر جثه‌ی بزرگش، به آن لقب «کینگ‌کنگ» داده‌اند. حالا محققان می‌گویند نسل این میمون عظیم‌الجثه بر اثر تغییرات آب‌وهوایی منقرض شده است. این جانور که از میلیون‌ها سال قبل ساکن این منطقه بود، به تدریج بر اثر از بین رفتن زیستگاهش و کاهش منابع غذایی منقرض شده. محققان می‌گویند این گونه از میمون‌ها -که با نام علمی «Gigantopithecus» شناخته می‌شوند- تقریبا معادل پنج انسان بالغ وزن داشتند. قد این حیوان نیز حدود سه متر تخمین زده شده است. به باور دانشمندان، این میمون غول‌پیکر در جنگل‌های جنوبی چین و مناطق سرسبز و مملو از منابع غذایی جنوب‌شرق آسیا ساکن بوده. عادت غذایی و ساختار بدنی این حیوان، از جمله معماهایی بود که جانورشناسان را به خود مشغول کرده بود. تنها ردپای علمی‌ای که از این جانور در اختیار دانشمندان است، به چند تکه استخوان فسیل‌شده‌ی آرواره‌ی پایینی آن‌ها مربوط می‌شود که سال‌ها پیش در هنگ‌کنگ کشف شدند.

آسیا- دریای خزر
انقراض فک خزری
۰۰۴فُک خزری تنها پستاندار دریای خزر است که متاسفانه امروزه، جمعیتش به ۱۰ درصد ۵۰ سال قبل کاهش یافته. طبق برآوردهای صورت‌گرفته، در حال حاضر حدود ۱۰۰هزار قلاده فک خزری در این دریاچه وجود دارد، در حالی که در گذشته، حدود یک‌میلیون قلاده از این پستاندار در بزرگ‌ترین دریاچه‌ی زمین زندگی می‌کرده است. این گونه، حیوانی مهاجر است که نیمی از سال را در مناطق شمالی و نیم دیگرش را در قسمت جنوبی و میانی دریای خزر به سر می‌برد. عوامل مختلفی از جمله شکار، آلودگی آب‌ها و گرم شدن آب‌های این دریاچه، از مهم‌ترین دلایل انقراض جمعیت این گونه‌اند. در حال حاضر، سایتی برای حمایت از این گونه‌ی جانوری ارزشمند شکل گرفته تا با جمع‌آوری صدهزار امضا، بتواند در ژانویه‌ی ۲۰۱۶ در اجلاس «COP6» -که برای اعمال قوانین و پروتکل‌های حفاظتی در راستای حفظ اکوسیستم دریای خزر و با حضور نمایندگان سازمان ملل و پنج کشور حاشیه‌ی این دریا برگزار می‌شود- تاثیرگذار باشد. در صورتی که شما هم به حمایت از این گونه‌ی جانوری علاقه‌مندید، به وب‌سایت http://www.kaspika.org بروید و بیانیه‌ی گروه حمایت از جمعیت فک خزری را امضا کنید.

اروپا- لهستان
‌‌‌ مرگ سفید

A woman begs for money as people pass by, with the air temperature at about minus 13 degrees Celsius (8.6 degrees Fahrenheit), in Kiev February 6, 2012. REUTERS/Gleb Garanich (UKRAINE - Tags: ENVIRONMENT SOCIETY POVERTY)مقامات لهستان اعلام کردند؛ طی دو ماه گذشته، بیش از ۴۰ نفر بر اثر سرمازدگی یا سقوط در ارتفاعات کوهستان هنگام یخ‌بندان، جان‌شان را از دست داده‌اند. پلیس لهستان اعلام کرده که در هفته‌ی گذشته، به دنبال کاهش دمای برخی نقاط این کشور به منفی ۱۸ درجه‌‌ی سانتی‌گراد، ۲۱ نفر جان باخته‌اند. بسیاری از قربانیان سرمای شدید در لهستان، افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب هستند. سرمای بی‌سابقه در اروپا که از عواقب تغییرات اقلیمی پنداشته می‌شود، باعث مرگ‌های فراوانی شده. برای پیش‌گیری از این مرگ‌ها، پلیس از مردم خواسته تا محل کارتن‌خواب‌ها را به آن‌ها اطلاع دهد. در بسیاری از مناطق لهستان، به صورت سنتی در فصول سرد سال، از زغال‌سنگ برای گرمایش استفاده می‌‌کنند. همین موضوع به این مرگ‌ومیرها دامن زده است، چراکه استفاده از زغال‌سنگ باعث آتش‌سوزی یا خفگی می‌شود.

آمریکای جنوبی- آرژانتین
لاک زرهی شیاردندان
Untitledاهالی بومی منطقه‌ای در نزدیکی «بوئنس‌آیرس» پایتخت آرژانتین، لاک زرهی بزرگ نوعی پستاندار به نام Glyptodon (به معنی «شیاردندان»، از خویشاوندان غول‌پیکر آرمادیلوهای کنونی) را کشف کردند. آن‌ها ابتدا این لاک‌ را با یک سنگ اشتباه گرفته بودند، اما به تدریج دریافتند که این سنگ، لاک یک جانور است. بررسی‌ها نشان داده که ابعاد این لاک حدود یک متر است و دیرینه‌شناسان گمان می‌برند که قدمتش حدود ۱۰هزار سال باشد. شیاردندان یک پستاندار بزرگ زره‌پوش و از خانواده‌ی نزدیک به آرمادیلو بوده که اندازه‌ای به بزرگی یک فولکس بیتل داشته و در دوران «پِلیِستوسن» (یعنی از۵/۲میلیون سال قبل تا ۱۰هزار سال پیش) زندگی می‌کرده. این جانور مخصوص آمریکای جنوبی بوده و بسیاری آن را با دایناسور‌ها اشتباه می‌گیرند، در حالی که هیچ ربطی به دایناسور‌ها ندارد.

جهان
‌ تعویق در عصر یخ‌بندان
۰۰۵نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد سوزاندن سوخت‌های فسیلی به دست بشر، چنان چرخه‌های معمول آب‌وهوایی را به‌هم زده که احتمال بروز عصر یخ‌بندان بعدی ممکن است تا حدود۱۰۰هزار سال به تعویق افتاده بیفتد. در چرخه‌های معمول آب‌وهوایی زمین، وقتی به نقطه‌ی ‌اوج گرما می‌رسد، دوباره عصر یخ‌بندان شروع می‌شود. زمین تا به حال شاهد حداقل پنج واقعه‌ی بزرگ یخ‌بندان بوده که آخرین آن‌ها، ۶/۲‌ میلیون سال قبل آغاز شد و حدود ۱۰هزار سال پیش به پایان رسید. افزایش میزان گاز‌های گلخانه‌ای در جو زمین بر اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی، مهم‌ترین دلیلی است که عصر یخ‌بندان آینده‌ی جهان را به تاخیر می‌اندازد. بر اساس این مطالعه، عصر یخ‌بندان بعدی، زمانی بین ۵۰ تا ۹۰هزار سال آینده آغاز خواهد شد و در ۱۰۰ هزار سال بعد به اوج سرما می‌رسد.

منبع:پرفسورها

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا