ابداع روش جدید تشخیص سرطان پستان

تیمی از دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه توهوکو در کشور ژاپن موفق به ابداع روش جدیدی در مطالعه و شناسائی سرطان پستان شده اند که نسبت به روش های پیشین به مراتب  بی خطر تر و دقیق تر است. بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، روش فوق الذکر ترکیبی از روش های موسوم به سونوگرافی و ماموگرافی است.

این تیم تحقیقاتی در مطالعات خود به معاینه و بررسی بیش از 73 هزار زن پرداخته و برای شناسائی خطر و احتمال وجود سرطان پستان در آن ها از روش ترکیبی ماموگرافی و سونوگرافی استفاده کردند . نتایج این مطالعات حاکی از این موضوع است که احتمال شناسائی زود هنگام بافت های سرطانی در بیماران با کمک روش جدید ترکیبی ، یک و نیم برابر بیشتر از روش های قدیمی است .

سونوگرافی یا مشاهده بافت های داخلی بدن به کمک امواج صوتی ، به روشی گفته می شود که در آن از امواج فرکانس بالاتر از حد تشخیص انسان استفاده شده به دلیل ایمنی بالا و عدم استفاده از امواج مضر و اشعه های یونیزه در این روش ، خطری بیمار را تهدید نمی کند . از دیگر مزایای سیستم سونوگرافی ، آسان بودن انجام آن ، سادگی تجهیزات مرتبط  و نداشتن عوارض جانبی است . از این روش عموما برای بررسی جنین ، بیماری های مغز و اعصاب ، مطالعه اندام های داخلی مانند کبد و قلب و برخی بررسی های دندانپزشکی استفاده می شود .

روش دیگر استفاده شده در این متد جدید تشخیص سرطان پستان، ماموگرافی است . ماموگرافی نوعی تصویر برداری به روش رادیوگرافی ساده است که عموما برای مطالعه بافت های داخلی پستان و با هدف شناسائی توده های سرطانی انجام می شود. در این روش بر خلاف رادیولوژی های معمولی، از پرتونگاری ضعیف تری که دارای آسیب های جانبی کمتری است استفاده می شود.

این تیم تحقیقاتی که سرپرستی آن را  پرفسور نوریاکی اوهوچی بر عهده داشته و گروهی از دانشجویان وی در دانشگاه توهوکو نیز وی را یاری می دادند در مطالعات خود به معاینه و بررسی بیش از 73 هزار زن پرداخته و برای شناسائی خطر و احتمال وجود سرطان پستان در آن ها از روش ابداعی فوق الذکر استفاده کردند . نتایج این مطالعات حاکی از این موضوع است که احتمال شناسائی زود هنگام بافت های سرطانی در بیماران با کمک روش جدید ترکیبی ، یک و نیم برابر بیشتر از روش های قدیمی است .

منبع : efe

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا