مدل سازی کامپیوتری برای بررسی شیزوفرنی

به تازگی مطالعه ای جدید در زمینه ریشه های ژنتیکی بیماری شیزوفرنی انجام گرفته است که با استفاده از علوم اعصاب شناختی و تصویر برداری از سیستم عصبی، مدلی کامپیوتری را برای اندازه گیری تاثیر تعدادی از تغییرات فیزیکی متعدد بر روی عملکرد سلول های عصبی فرد پیشنهاد می کند.

محققان این تحقیق به تمرکز بر روی انواع مختلف ژن های مرتبط با بیماری شیزوفرنی پرداختند. این ژن ها به تحت تاثیر قرار دادن کانال های یونی و حمل و نقل کلسیوم شناخته می شوند. هر تغییری در این ساختارها ممکن است بر روی تحریک پذیری نورون های فردی تاثیر گذار باشد. این محققان با استفاده از تجزیه و تحلیل محاسباتی موفق شدند تا چگونگی تاثیر تغییرات این ساختار ها بر روی رفتار نورون های افراد را مورد بررسی قرار دهند.

دکتر اندرس دال به عنوان یکی از راهبران این تحقیق در این باره بیان کرد: «شبیه ساز های محاسباتی با پیشنهاد می کند که جهش بسیاری از ژن های مرتبط با شیزوفرنی جنبه های خاصی از تحریک پذیری عصبی و یکپارچه سازی سیناپسی در سطح تک سلولی را تحت تاثیر قرار می دهد. نتایج این امر ممکن است سرنخ های بسیار مهمی را درباره مکانیزم های اساسی اسکیزوفرنی به دست دهد. این امر می تواند منجر به مداخلات دارویی هدفمند و همچنین نشانگرهای زیستی هدفمند برای ارزیابی اثرات درمانی آنها شود.»

چنانچه گفته شد بسیاری از انواع ژن های مطالعه شده می توانند اثیرات مهمی را بر روی رفتار های سلول های عصبی یا نورون ها داشته باشند. این تغییرات نورونی می تواند به عنوان عوامل اصلی شیزوفرنی و دیگر اختلالات روانی در نظر گرفته شود.

منبع: Science daily`