بیماری خطرناک کبد چرب، بدون علامت است

دکتر ایرج خسرونیا در گفت و گو با سیناپرس افزود: ضعف عمومی، بی حالی، بی اشتهایی و زردی پوست بدن از جمله علایمی است که در مراحل آخر بیماری، بروز پیدا می کند.

وی تاکید کرد: افراد بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک کبد چرب، مراقب چاقی اندام خود باشند و تا حد امکان از خوردن هرگونه چربی مضر و فست فود بپرهیزند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تصریح کرد: تنها راه پیشگیری از عارضه کبد چرب، جلوگیری از چاقی است. بنابراین افراد باید تلاش کنند که چاق نشوند، چربی زیاد مصرف نکنند، داروی نابجا و بدون دستور پزشک مصرف نکنند، فست فود نخورند و ورزش و تحرک داشته باشند.

افراد بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک کبد چرب، مراقب چاقی اندام خود باشند و تا حد امکان از خوردن هرگونه چربی مضر و فست فود بپرهیزند.

خسرونیا با بیان اینکه بیماری کبد چرب، ممکن است ریشه ارثی هم داشته باشد، اظهار داشت: در گذشته یکی از دلایل عمده مرگ زنان باردار، زرد شدن ناگهانی رنگ پوست و به دنبال آن، بیماری کبد چرب بوده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: کبد، اندام نرم و منعطفی در بدن است و به عنوان فیلتر بدن از آن یاد می شود. چرا که مواد غذایی از طریق کبد فیلتر می شود، سموم آن در کبد می ماند و دفع می شود، اما مواد مغذی آن، از طریق خون، جذب بدن می شود. حال فردی که به بیماری کبد چرب مبتلا شده است، کم کم دچار سفتی کبد شده، رنگ کبد تیره می شود و قدرت خونسازی اش را از دست می دهد. در این حالت کبد دیگر نمی تواند سموم موادی که وارد بدن فرد شده را شناسایی و دفع کند، بنابراین این سموم وارد خون شده و به فرد آسیب جدی وارد می کند.

خسرونیا خاطرنشان کرد: به دنبال سفتی کبد، شکم آب می آورد، ممکن است سرطان کبد دامنگیر فرد شود و در نهایت فرد بیمار از دنیا برود. بنابراین بهترین راه پیشگیری از این بیماری خطرناک این است که افراد ورزش کردن را فراموش نکنند و مراقب رژیم غذایی خود باشند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا