کاهش اضطراب دندانپزشکی با آموزش

محيط دندان پزشكي براي بيشتر بيماران محيط اضطراب آوري است. وجود چنین اضطرابی باعث كاهش اقدام بيماران براي برطرف كردن مشكلات دنداني خود مي شود و در صورت مراجعه اين دسته بيماران، دندان پزشكان با مشكلات خاص درماني مواجه اند، چرا كه كنترل اضطراب اين بيماران فرآيندي زمان بر است. در يك مطالعه گسترده كه بر روي زنان و مردان و تيپ هاي مختلف شخصيتي صورت پذيرفت، شيوع اضطراب در مورد دندان پزشكي حدود 32 درصد به دست آمد و همچنين مشخص گرديد كه شيوع اضطراب در زن ها بيشتر از مردان است.

آموزش پيش از درمان به طور قابل توجهی  باعث كاهش اضطراب آشكار و پنهان در بیماران گردیده و استفاده از آن می تواند کمک موثری به بهتر شدن روند درمانی مراجعه کنندگان به مطب های دندانپزشکی داشته باشد.

دو نوع روش دارويي و غيردارويي براي درمان و بهبود وضعيت بيمار به خصوص كاهش اضطراب پيش از جراحي از جمله در بيماران دندانپزشكي به كار مي رود. روش هاي غير داروئي يا روش هاي مكمل اكثراً عوارض جانبي و خطرات كمي دارند و مي توانند به تنهايي يا همراه با ساير روش هاي درماني ديگر استفاده شوند. آموزش و افزايش شناخت بيمار در حد كفايت در مورد روش جراحي و عوارض و فوايد آن، يكي از راه هاي كاهش غيردارويي اضطراب است.

در همین راستا و با توجه به با توجه به اهميت يافتن درمان غير دارويي براي كاهش اضطراب، گروهی از محققین کشورمان از دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و علوم پزشکی کرمانشاه، پژوهشی را با هدف تعيين اثر آموزش پيش از درمان بر كاهش اضطراب جراحي دندان انجام داده اند که نتایج آن اخیرا در مجله دانشكده دندان پزشكي اصفهان به چاپ رسیده است.

نتایج این پژوهش که با همکاری مراجعه كنندگان به بخش جراحي مركز دندان پزشكی دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه میسر گردیده، نشان می دهد که اضطراب آشكار و پنهان در گروه آزمون كه آموزش پيش از درمان دريافت كرده بودند به صورت مشهودي پايين تر است.

بنا بر این نتایج، آموزش پيش از درمان به طور قابل توجهی  باعث كاهش اضطراب آشكار و پنهان در بیماران گردیده و استفاده از آن می تواند کمک موثری به بهتر شدن روند درمانی مراجعه کنندگان به مطب های دندانپزشکی داشته باشد. همچنین یافته های این آزمایش حکایت از آن دارد که هر چه تحصیلات فرد بالاتر باشد، میزان اضطراب او کمتر می باشد، ولی با بالارفتن سن افراد، اضطراب پنهان نیز افزایش می یابد.

با استفاده از یافته های این تحقیق جالب، متخصصین می توانند با طراحی برنامه های آموزشی مناسب نقش ویژه ای در کاهش اضطراب افراد هنگام مراجعه به دندانپزشکان داشته باشند.

منبع: عباسی، ه.، نظری، ح.، شادمان، م. و نظری، ح. 1394. تاثير آموزش پيش از درمان بر كاهش اضطراب بيماران جراحي دهان و دندان. مجله دانشكده دندان پزشكي اصفهان، دوره 11 ، شماره 5، ص‌ص: 441-431.

 لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا