گرمایش زمین از 7 هزار سال پیش آغاز شده است

بر اساس مطالعات انجام شده در سال های گذشته ، عوامل گرم شدن کره زمین را می توان در چند دسته کلی تقسیم کرد : موقعیت قرار گیری کره زمین در فضا ، عوامل زمین شناسی  مانند نوع تحرکات هسته زمین ، از بین رفتن بخش هایی از لایه ازون وهمچنین ازدیاد گاز های گلخانه ای که عمدتا به دلیل فعالیت های بشری به وجود آمده اند . افزایش جمعیت انسان ها و ایجاد کارخانه جاتی که مقادیر زیادی گاز دی اکسید کربن تولید می کنند و حتی دامپروری برای تهیه خوراک انسان ها از دیگر مواردی هستند که می توان آن ها را در شکل گیری پدیده گرمایش زمین و تغییرات آب و هوائی مقصر دانست .

با بررسی نمونه های موجود در  اعماق یخ های قطب شمال شواهدی بدست آمده است که نشان میدهد گرمای هوایی که امروزه آن را احساس میکنیم در اثر شروع کشاورزی انسان ها از حدود 7000سال پیش است .

تا کنون بیشتر هواشناسان با هدف بررسی روند تغییرات کنونی آب و هوای کره زمین به مطالعه یخ های قطب شمال و تغییرات آب و هوایی می پرداختند اما طبق تحقیقات جدید با بررسی نمونه های موجود در  اعماق یخ های قطب شمال شواهدی بدست آمده است که نشان میدهد گرمای هوایی که امروزه آن را احساس میکنیم در اثر شروع کشاورزی انسان ها از حدود 7000سال پیش است .

ویلیام رودیمن استاد دانشگاه ویرجینیا و از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق  می گوید : تحقیقات ما نشان میدهد که در مرکز یخ هایی که در قطب شمال وجود دارد ،اطلاعاتی   ذخیره شده است که به حدود 800هزار سال پیش باز می گردد . در پژوهش های جدید ، این ایده مطرح شده است  که عوامل انسانی و رفتار های بشری  باعث گرمایش زمین شده و این اقدامات تقریبا تمامی عوامل خنک کننده هوا را  از میان برداشته است .

وی برای  توضیح دقیق تر این موضوع عنوان کرد : در میان دو دوره یخبندان مقدار گاز های متان و گاز کربنیک (دی اکسید کربن) کاهش یافته و این کاهش باعث ایجاد دوره یخبندان بعدی میشود . اما در 12هزار سال گذشته مقدار این گاز ها به طور مدام  افزایش یافته اند .

به اعتقاد پژوهشگران ، افزایش گاز دی اکسید کربن نتیجه سوزاندن درخت ها و آماده سازی زمین برای کشاورزی طی 7 هزار سال گذشته بوده ، و میزان گاز متان موجود در اتمسفر کره زمین از 5 هزار سال پیش رو به افزایش گذاشته است که با مقایسه شواهد بدست آمده این افزایش گاز متان  در اثر شروع کشاورزی و برنج کاری است . 

منبع : University of Virginia 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا