100 نوع کالا در زمینه تجهیزات پزشکی در کشور تولید می شود

 سید حسین صفوی روز پنجشنبه در دومین کنفرانس مهندسی پزشکی در حوزه بیماری های قلب و عروق افزود: وقتی در این کالاها به خودکفایی رسیدیم واردات آنها را محدود خواهیم کرد.
وی اظهار کرد: در آیین نامه جدیدی که وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی آنرا ابلاغ کرد نگرش جدیدی نسبت به تولیدات داخلی شکل گرفته است، در این آیین نامه درصد تولید کالا در داخل و خارج کشور مشخص شده و بر اساس درصد تعیین شده و میزان ارزش افزوده آن می توانند برچسب تولید داخل روی آن نصب کنند.
وی ادامه داد: با این سیاست تعداد زیادی از شرکت های تولیدی در سال 94 انصراف دادند و در مقابل برخی اعلام آمادگی کردند.
صفوی گفت: بانک اطلاعاتی در زمینه شرکت های تولیدی و وارد کننده تجهیزات پزشکی در کشور شکل گرفت که بر اساس آن تاکنون 5 هزار شرکت به عنوان شرکت هایی که در بازار داخل وارد کننده و 500 شرکت تولید کننده تجهیزات پزشکی هستند ثبت نام کردند.
وی افزود: از این 5 هزار شرکت به عنوان وارد کننده فقط دو هزار شرکت فعال است و سه هزار شرکت بعدی خبری از آنها نیست که به نظر می رسد شرکت هایی در این زمینه غیرقانونی فعالیت می کردند با ایجاد این روند جلوی کارهای غیرقانونی آنها گرفته شد.
صفوی ادامه داد : در 3 تا 4 ماه گذشته برای حدود 8 هزار ردیف کالا سقف قیمت تعیین شد که با این کار حدود 30 درصد در این بخش صرفه جویی صورت گرفت که با این حساب در سال 93 حدود 500 میلیارد تومان صرفه جویی شد.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر چون فهرست کالاهای مورد تایید تهیه و توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، عرضه کالاهای قاچاق نیز بسیار کاهش یافت و به این ترتیب فعالیت شرکت هایی که قانونی عمل نمی کردند متوقف شد.
مدیر اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی به روند رو به رشد تولید تجهیزات پزشکی در دنیا اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می دهد این بخش از سال 2000 تا 2013 حدود 145 میلیارد دلار درآمد داشته است، در سال 2013 این درآمد به 320 میلیارد دلار یعنی 120 برابر این چند سال افزایش یافت.
وی افزود: پیش بینی می شود این درآمد در سال 2017 حدود 25 درصد افزایش یابد و میزان درآمد در این بازار به 400 میلیارد دلار برسد.
صفوی ادامه داد: در حوزه تجهیزات پزشکی تنوع زیادی از تجهیزات ساده تا بسیار پیشرفته و های تک وجود دارد که بیشتر تمرکز بر روی تجهیزات های تک است، یک بررسی در آمریکا نشان داد در 8 سال گذشته تاییدیه تجهیزات ساده 2 درصد و هایتک 11 درصد افزایش داشته است که این نشان می دهد این گونه تجهیزات در حال پیشرفت است.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در این زمینه همگام با کشورهای پیشرفته عمل کنیم باید پزشکی و مهندسی تنگاتنگ در کنار هم قرار گیرند در غیر اینصورت پیشرفتی در این زمینه حاصل نخواهد شد.
صفوی با بیان اینکه بازار تجهیزات پزشکی در ایران در حال رشد است گفت: در دو سال گذشته اجرای طرح تحول سلامت در کشور نشان داد که وضعیت مناسبی برای توسعه بخش تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد.
وی به واردات تجهیزات پزشکی به کشور اشاره کرد و افزود: در چهار سال گذشته واردات تجهیزات پزشکی به کشور افزایش نداشته است بلکه شاهد کاهش در این بخش بوده ایم زیرا در داخل زمینه توسعه روند خوبی در پیش گرفته است.
مدیر اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی تاکید کرد: از این رو افرادی که در شرکت های دانش بنیان در زمینه تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند باید مورد حمایت قرار گیرند.
وی گفت: روز گذشته دستورالعمل حمایت از شرکت های دانش بنیان در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصویب شد که توسط این وزارتخانه به بخش های ذیربط ابلاغ خواهد شد که در آن بسته های حمایتی برای این شرکت ها دیده شده است.
صفوی تاکید کرد: سیاست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و اداره کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی بر سالم سازی بازار تجهیزات پزشکی است که از سال گذشته اقداماتی در این زمینه آغاز شده است.
وی گفت: همچنین وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حوزه تولید داخل اقداماتی را در سه محور محدودیت واردات کالاهایی که در داخل تولید می شوند، حمایت از قیمت گذاری و رفع موانع فنی انجام داده است که بر اساس آن شاهد افزایش 40 درصدی تولیدات داخلی در سال 93 نسبت به سال 92 بودیم.
صفوی افزود: همزمان با رفع تحریم ها بسیاری از شرکت های خارجی برای واردات کالا به کشوراعلام آمادگی کردند که برای آنها شرط انتقال فناوری را مطرح کردیم ، بعد از آن بیش از 10 شرکت اعلام آمادگی کردند که همزمان با واردات کالا انتقال فناوری نیز داشته باشند.
به گزارش ایرنا،دومین کنفرانس مهندسی پزشکی در حوزه بیماری های قلب و عروق 1 تا 2 بهمن ماه در سالن همایش های بین المللی صدرا برپا است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا