امکان کاهش 20 درصدی مصرف آب در مزرعه های نیشکر با مدیریت زمان آبیاری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، بر پایه یافته های پژوهشی به مدیریت «فریبرز عباسی» رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، می توان با اعمال گزینه های ساده مدیریتی در مزرعه های نیشکر مانند تغییر دبی ورودی آب، شمار جویچه های آبیاری و مدت زمان آبیاری، در مصرف آب 20 درصد صرفه جویی کرد.
در این طرح، با استفاده از مدل واسنجی شده Winsrfr، ترکیب های مختلفی از عوامل طراحی شامل دبی ورودی، عمق آب مورد استفاده برای آبیاری، زمان قطع جریان آب و طول و شیب و فواصل جویچه ها در نظر گرفته شد و بازطراحی آبیاری جویچه ای مزرعه ها صورت گرفت.
یافته ها نشان داد طراحی اولیه آبیاری جویچه ای مزرعه ها، ایراد اساسی ندارد اما بهره برداری ایرادهایی دارد که بخش زیادی از آن با نظارت بیشتر و آموزش کارگران آبیار و کارشناسان قابل رفع است.
این طرح با نام «بررسی گزینه های مدیریتی برای بهبود عملکرد آبیاری جویچه ای نیشکر» انجام شد.
به گزارش ایرنا، کشور ما سالیانه به دو میلیون و 200 هزار تن شکر نیاز دارد که یک میلیون و 400 هزار تن از شرکت های داخلی و نزدیک به 800 هزار تن از محل واردات تامین می شود.
گرچه برخی مقام های کشور از سهم 90 درصدی بخش کشاورزی در مصرف آب خبر می دهند اما بر پایه آمار اعلام شده از سوی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در اواخر خرداد امسال، سهم آب مصرفی در بخش کشاورزی در دوره ۵۰ ساله نزدیک به ۵۲ درصد و در دوره هشت ساله ۷۰ درصد بوده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا