عملیاتی‌شدن نقشه راه فناوری دریایی کلید خورد

طی این جلسه علاوه بر توضیح نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور، بنا شد تا جلسات تخصصی با فعالین این عرصه به صورت جداگانه به منظور اجرایی سازی این نقشه راه برپا شود.

 ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، نشستی با حضور فعالان حوزه دریا برگزار کرد. در این جلسه گزارشی از مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته و برنامه‌های آتی این ستاد در حوزه دریا ارائه شد.همچنین نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور و روش‌های همکاری به منظور توسعه فناوری‌های اولویت‌دار دریایی، موضوعاتی بود که در این جلسه به آن پرداخته شد.

محمدسعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، در این نشست گفت: حدود 18 سازمان دریایی، از نیروی دریایی ارتش و سپاه گرفته تا محیط زیست، سازمان بنادر، شیلات، وزارت نفت، وزارت راه، شرکت‌های بزرگ دریایی و غیره. برای تدوین نقشه راه در جلسات ما دعوت می‌شدند.

وی ادامه داد: از طرفی برای آغاز ارتباط نیازهای حوزه‌های مختلف مانند صنعت با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاه‌ها، اساتید چند کمیته وزارت علوم مانند کمیته برنامه‌ریزی علوم و فناوری دریا و همچنین کارگروه ارتباط با صنعت وزارت علوم را به نمایندگی از قشر دانشگاهی دعوت به عمل آمده است.

سیف ابراز امیدواری کرد ارتباطی که میان ارگان‌های اجرایی با دستگاه‌های پژوهشی نیاز است برقرار شود.

حوزه دریایی اگر با برنامه عمل کند به اهداف خود می‌رسد
در ادامه این نشست، گزارش وضعیت علمی کشور ارائه شد. این گزارش با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت وزارت علوم طی یک سال گذشته تهیه شده است. طی این گزارش مروری بر وضعیت علمی کشور و دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی در این رابطه بیان کرد: تفاهم‌نامه‌ای در حال اجرایی شدن است که طبق آن وزارت دفاع با همکاری این ستاد و وزارت علوم طرح های فناورانه سازمان صنایع دریایی را به صورت مساوی مورد حمایت قرار می دهد.

وی ابراز امیدواری کرد تا چنین همکاری‌هایی به سرعت اجرایی سازی شود. در این مسیر بودجه‌های خوبی هم پیش‌بینی‌شده و جلسات آن نیز برگزار شده است.

سیف توضیح داد: دانشگاه‌هایی که با این موضوع مرتبط هستند و پتانسیل و امکانات لازم در جهت انجام پروژه ها را دارا هستند می‌توانند پروژه های فناورانه و موضوعات خود را مطرح کنند. مواردی که به تأیید برسد می‌تواند در قالب این تفاهم‌نامه حمایت شود.

وی درباره تفاهم‌نامه با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی اظهار کرد: گرنت‌هایی برای اساتید برجسته و اساتیدی که ارتباط قوی با صنعت داشته‌اند و در حوزه‌ای پیشرو هستند پیش‌بینی‌شده است. در این زمینه گرنت هایی به صورت حمایت از دانشجویان دکتری آنها و پسادکتری در اختیار آنان قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانند طرح‌های تحقیقاتی تعریف کنند که طی آن بودجه چند ساله‌ای در اختیار آنها خواهد بود.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی افزود: ما جامعه‌ای هستیم که مراکز علمی محدودی چه از لحاظ ساختار سازمانی و چه از نظر پرسنل و اساتید داریم. همین مورد در ما این امیدواری را ایجاد کرد که اگر ما شناخت و برنامه داشته باشیم و اگر بدانیم به دنبال چه چیزی هستیم، هماهنگی و هم‌راستایی در این سازمان‌ها کار سختی نیست.

وی در ادامه بیان کرد: در بسیاری حوزه‌ها این امر کار ساده‌ای نیست، چرا که تعداد بسیار است. در هر شهر و استانی مراکز علمی مختلف و اساتید بسیار در حال فعالیت هستند. همچنین وجود کارگاه‌ها و کارخانه‌های مختلف کار را مشکل می‌کند.

 

نقشه راه هر دو سال یک‌بار باید ویرایش شود
در ادامه این نشست، توضیحاتی در زمینه نقشه راه فناوری دریایی کشور که ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی به تدوین آن اقدام کرده است، ارائه شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت در این زمینه اظهار کرد: از سال گذشته بحث تدوین نقشه راه فناوری را با کمک سازمان‌های اجرایی آغاز کردیم. در این نقشه یک سمت دانشگاه بود و سمت دیگر صنعت؛ که کاربران و مصرف‌کنندگان علم و فناوری هستند.

وی ابراز امیدواری کرد تا بتوان با همکاری ارگان های ذیربط، وارد نقشه راه شد و آن را به اجرا درآورد.
سیف همچنین توضیح داد: باید هر چند سال یک‌بار بازار، تلنگرها، محصولاتی که در بازار عرضه می‌شود، توانمندی‌ها و نیازها بررسی شود. لذا حتی کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، اگرچه ممکن است برنامه را 10 یا 50 ساله بنویسند، اما هرچند سال یک‌بار آن را ویرایش می‌کنند. ما هم در نظر داریم این روند را داشته باشیم و از تابستان 95 این اقدام را آغاز کنیم.
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی در ادامه تاکید کرد: این بازنگری و خوشحال هستیم که استخوان‌بندی لازم به واسطه تدوین این نقشه راه وجود دارد.

تنها راه؛ مدیریت متمرکز است
وی با اشاره به ضرورت تدوین نقشه راه فناوری دریایی گفت: امکانات زیادی چه از نظر مالی و چه نیروی انسانی در اختیار ما نیست. اگر بخواهیم در حوزه دریا حرفی برای گفتن داشته باشیم، تنها راه، مدیریت متمرکز است.

سیف افزود: خوشبختانه از اینجا به بعد مطمئن هستیم برای مسیر ما یک نقشه راه وجود دارد که تا 90 درصد از درست بودن آن مطمئن هستیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی همچنین توضیح داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابزارهای مختلفی دارد. در این حوزه نیز می‌توانیم از ابزارهایی که مورد استفاده ما است را با بهره‌گیری از نقشه راه و شناخت ایجادشده، هماهنگ کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد تا با بهره‌مندی از ابزارها و موقعیت معاونت علمی و اقدامات که می‌توان برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرد بتوان نیازهای حوزه دریایی را برآورده کرد و بر توان علمی داخل متکی شد.

در حمایت‌ها محدود عمل نمی‌شود
در سومین دستور کار این جلسه، توضیحاتی پیرامون روش‌ها و ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی در سال گذشته و در مسیر حمایت‌های مختلف ارائه شد. از جمله این حمایت‌ها می‌توان به وام دادن، حمایت بلاعوض، شرکت‌های دانش بنیان، کمک به دانشگاه‌ها و مدارس و غیره اشاره کرد.

سیف با تاکید بر ادامه دار بودن فعالیت‌های حمایتی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی، گفت: ستادهای این معاونت بسته به نیاز مخاطب و جامعه هدف می‌توانند اولویت‌ها و موقعیت‌های جدید تعریف کنند.

وی افزود: ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی با سازمان‌های دولتی، دفاعی و غیر دفاعی، حوزه نفت و گاز، شیلات و غیره همکاری هایی را جهت رشد و تحقیق اهداف علمی و فناورانه شروع کرد و در صدد گسترش این روابط است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی شرایط این همکاری را تعریف پروژه‌های مشترک که در راستای نقشه راه فناوری دریایی باشد عنوان کرد و گفت: همچنین مجری این طرح باید یک دانشگاه و یا شرکت دانش‌بنیان دریایی باشد.

وی با تاکید بر انواع حمایت مالی به عنوان نمونه بیان کرد: می‌توان از پروژه مشترک با وزارت دفاع نام برد که رقم حمایتی آن کم هم نیست.

سیف افزود: آمادگی داریم مشروط بر شرایط گفته شده، چه عددهای بالا و چه پروژه‌های کوچک که سریع می‌توان کلید زد را حمایت کنیم. چرا که می‌خواهیم در قدم اول بدنه علمی کشور تقویت شود.

وی تاکید کرد این ستاد می‌تواند جلساتی با 18 شرکت دانش بنیان دریایی که از پشتیبانی معاونت علمی برخوردار هستند برگزار کند تا این شرکت‌ها فعالیت خود را توضیح دهند.

سیف ادامه داد: به این صورت موضوعات مشترک و روش‌های تعامل مشخص می‌شود تا حمایت‌های ستاد چه از نظر مالی و چه ابزاری و غیره برای اجرایی شدن موارد ارائه‌شده صورت گیرد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا