این ویروس ، رشد مغز جنین را مختل می کند

در پی بروز و همه گیر شدن ویروس موسوم به زیکا Zika در آمریکای جنوبی و کشورهای حوزه دریای کارائیب ، مقامات بهداشتی این کشورها نسبت به شرایط بحرانی ناشی از تاثیرات مخرب این ویروس بر سلامت و بهداشت انسان و به ویژه نقش مخرب این ویروس در رشد مغزی جنین انسان هشدار دادند .

بر اساس پژوهش های جدید مشخص شد  ویروس زیکا عامل عارضه میکرو سفالی microcephaly  است که در آن مغز جنین انسان رشد نکرده و کوچک باقی می ماند .

 ویروس زکا از خانواده ویروس های موسوم به فلاوی ویروس بوده توسط نوعی خاص از پشه به انسان منتقل می شود . بیماری ناشی از این ویروس در افراد بالغ با عنوان بیماری زیکا زیکا شناخته شده موجب بروز تب در فرد مبتلا شده و شباهت های زیادی با تب دنگو دارد . این ویروس در بسیاری از کشورهای آسیائی ، آفریقائی و حوزه آمریکای جنوبی مشاهده شده و اخیرا در مناطق حوزه دریای کارائیب به صورت اپیدمی درآمده است . به همین دلیل وزارت بهداشت کشور جامائیکا در بیانیه ای از مردم این کشور درخواست کرد به دلیلی وجود خطر ابتلا به ویروس زیکا  طی شش الی دوازده ماه آینده به طور جدی از وقوع حاملگی پیشگیری کنند .

در این بیانیه همچنین از زنانی که در دوران حاملگی به سر می برند نیز درخواست شده از قرار گرفتن در شرایطی که امکان گزیده شدن توسط پشه های ناقل ویروس زیکا وجود دارد اجتناب کرده و مراقب های پزشکی خود را افزایش دهند .  

این درخواست وزارت بهداشت جامائیکا در پی انجام تحقیقاتی عنوان شده است که بر اساس آن مشخص شد  ویروس زیکا عامل عارضه میکرو سفالی microcephaly  است که در آن مغز جنین انسان رشد نکرده و کوچک باقی می ماند .

میکرو سفالی یک اختلال رشد عصبی است که عوامل متعددی مانند مسایل ژنتیکی ، سکته مغزی ، انگل توکسوپلاسموزا که عموما از طریق حیواناتی مانند گربه به انسان منتقل می شود ، سو تغذیه ، مسمومیت داروئی و قرار گرفتن در معرض پرتو های آسیب رسان ایجاد می شود . به نظر می رسد بر پایه مطالعات جدید باید در فهرست عوامل فوق ایجاد کننده اختلال میکروسفالی ، ویروس زیکا را نیز اضافه کرد . اغلب بیماران مبتلا به عارضه میکروسفالی  کند ذهنی و عقب ماندگی  داشته و رشد عصبی  آن ها با اختلالاتی  رو به رو است .

در همین رابطه هوراس دالی وزیر بهداشت جامئیکا اعلام کرد : ویروس زیکا در کشورهای حوزه کارائیب شیوع پیدا کرده و بهتر است زوج ها طی ماه های آینده و تا زمان رفع بحران ؛  اقدام به بچه دار شدن نکنند . زیرا سلامت مغزی جنین در شرایط فعلی ، در خطر قرار داشته و احتمال بروز عارضه میکروسفالی در این شرایط بسیار زیاد است .

ویروس زیکا توسط پشه Aedes aegypti منتقل شده و از مهمترین نشانه های ابتلا به آن ، تب بالا ؛ درد در مفاصل و ماهیچه ها ، سردردهای شدید و التهاب پوست است .

منبع : xinhuanet

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا