اتمام بازنگری دروس رشته مهندسی نقشه برداری با کمک دانشگاه های مختلف کشور در آینده نزدیک

 رئیس دانشکده نقشه برداری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: این دانشگاه اخیرا از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان متولی بازنگری دروس رشته مهندسی نقشه برداری در کشور در تمامی مقاطع دانشگاهی تعیین شد و امیدواریم با همکاری سایر دانشگاه ها در چند ماه آینده این کار به سرانجام برسد.

دکتر حمید عبادی روز سه شنبه در آغاز به کار اولین کنفرانس ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی در دانشکده نقشه برداری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: در بازنگری دروس رشته مهندسی نقشه برداری در کشور در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نظر سازمان های متولی نقشه برداری و بخش خصوصی برای بالابردن کارآیی فارغ التحصیلان نقشه برداری، علاوه بر نظر اساتید دانشگاه، مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: اطلاعات مکانی به روز و دقیق یکی از ملزومات اصلی در پیشبرد اهداف دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی است، به طوری که نیاز به توسعه سیستم های زیرساخت اطلاعات مکانی یا SDI کاملا احساس شده و در سال های اخیر گام های نسبتا مثبتی در این حوزه برداشته شده است.
عبادی اظهار کرد: دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بیش از چهار دهه در عرصه نقشه برداری و اطلاعات مکانی کشور نقش آفرینی آموزشی و پژوهشی داشته و در این زمینه کارنامه بسیار موفقی را از خود به جا گذاشته است، به طوری که در دو سال گذشته بیش از 82 مقاله ISI در مجلات معتبر جهانی منتشر شده و نیز 63 پروژه مهم مشاوره، نظارت و تحقیقاتی در سطح ملی و منطقه ای توسط اساتید و دانشجویان این دانشکده انجام شده است.
وی یادآور شد: انجام فاز مطالعاتی زیرساخت داده مکانی، تدوین استاندارد داده مکانی، ایجاد بانک اطلاعات طیفی کشور، سیستم آنی هشدار دهنده تغییر شکل مبتنی بر ایستگاه های دائمی GPS و انجام مطالعات شبکه ژئودپیک و شبکه ژئودینامیک نیروگاه اتمی بوشهر از جمله فعالیت های پایه و بنیادی است که توسط دانشکده نقشه برداری دانشکده خواجه نصیر انجام شده است.
وی گفت: اکنون در این دانشگاه به لحاظ تجهیزات و آزمایشگاه ها امکانات مناسب و به روز در سطح کشور و قابل قیاس با دانشگاه های مطرح دنیا برای استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم شده است، در این دانشگاه تجهیزاتی از قبیل دستگاه طیف سنج، لیزر اسکنر زمینی، تجهیزات نقشه برداری زمینی و گیرنده های ماهواره ای GPS، جدیدترین سیستم های فتوگرامتری و سنجش از دور برای پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم شده است.
عبادی یادآور شد: در سال های گذشته اطلاعات مکانی در کشور به نقشه های کاغذی خلاصه می شد و نبود زیرساخت های مناسب در این حوزه نقطه ضعفی در پیشبرد پروژه های خرد و کلان ملی بود، با توجه به حساسیت ها در این حوزه متاسفانه کشور با تحریم ها و محدودیت های بسیاری در زمینه منابع و تجهیزات لازم در این حوزه مواجه شد که خوشبختانه با تلاش متخصصین دانشگاهی و اجرایی توانستیم با تربیت نیروهای متخصص و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در سطح استانداردهای بین المللی دستاوردهای خوبی در این حوزه کسب کنیم.
در این کنفرانس، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، محمد شیخ علیشاهی مدیر کل کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دو سخنران از دانشگاه های خارج از ایران حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، اولین کنفرانس ملی مهندسی فناوری اطلاعات مکانی 29 و 30 دی ماه در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا