ساخت ایمپلنتی که در مغز حل می شود

 به گزارش ایرنا از نیچر، فشار داخل جمجمه یک تهدید جدی برای افرادی است که آسیب دیدگی مغزی دارند. در این حالت نیاز است فشار جمجمه به طور مداوم بررسی شود و در صورت نیاز، با عمل جراحی بافت یا رگ های خونی آسیب دیده، ترمیم شوند. تجهیزات لازم برای اندازه گیری فشار جمجمه معمولا حجیم و سیمی هستند. باکتری ها می توانند از طریق سیم وارد مغز شده و سبب بروز عفونت و مرگ شوند، به علاوه این تجهیزات الکترونیکی دارای عوارض جانبی جدی هستند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن برای حل این مشکل یک ایمپلنت سیلیکونی کوچک بی سیم طراحی کرده اند که فشار و دمای مغز را به طور مداوم اندازه گیری می کند؛ سپس وارد مایعات بدن شده و بدون نیاز به عمل جراحی، دفع می شود.
در ساخت این حسگر علاوه بر سیلیکون، از یک ماده زیست تخریب پذیر به نام پلی لاکتیک-کو-گلیکولیک اسید استفاده شده است که با بدن حداکثر سازگاری را دارد. اطلاعات مربوط به مغز توسط این حسگر به تجهیزات همراه ارسال می شود.استفاده از پلی لاکتیک-کو-گلیکولیک اسید در بدن توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است.
این حسگر می تواند چنان برنامه ریزی شود که علاوه بر دما و فشار داخل جمجمه، جریان انواع سیالات بدن، میزان PH و ویژگی های حرارتی را اندازه گیری کند.نتایج این تحقیقات در Nature منتشر شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا