شناسائی بزرگترین دره جهان در قطب جنوب

این کشف جدید توسط دانشمندان دانشگاه دورهام در انگلستان انجام شده و منطقه ای که بزرگترین دره دنیا در آن شناسائی شده است ،  در شرق قطب جنوب قرار دارد .

این منطقه از کره زمین ، دارای مساحتی بزرگتر از انگلستان است و هنوز اطلاعات ما از آن چه که در زیر لایه های یخ این منطقه قرار دارد بسیار ناچیز است .  دره فوق الذکر در حدود 965 متر عمق داشته و 997 کیلومتر طول دارد .

 ژرف‌ دره ها در تعریف علمی به  دره‌ای کشیده و عمیق و نسبتاً باریک گفته می شود که دارای دیواره‌های پرشیب هستند و در حالت عادی  اغلب رودی در کف آن ها جریان دارد .  استوارت جیمزسون سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با کشف جدید تیم پژوهشی دانشگاه دورهام در این رابطه گفت : این منطقه از کره زمین ، دارای مساحتی بزرگتر از انگلستان است و هنوز اطلاعات ما از آن چه که در زیر لایه های یخ این منطقه قرار دارد بسیار ناچیز است .  در حقیقت باید اعلام کرد که اطلاعات بشر از مناطق زیرین لایه های یخزده قطب جنوب بسیار کمتر از اطلاعاتی است که ما از سطح مریخ داریم .

وی در ادامه توضیحات خود خاطر نشان کرد که شناسائی بهتر و دقیق تر بستر موجود در زیر لایه های یخزده قطب جنوب می تواند به انسان در شناسائی رفتارهای مناطق یخزده در مواجهه با تغییرات آب و هوائی کمک کند .

گفتنی است این دره کشف شده با چشمان غیر مسلح قابل تشخیص نبوده و عمق زیادی از این منطقه با لایه های یخ پوشیده شده است . در حقیقت دانشمندان هنوز قادر به تشخیص این مساله نشده اند که آیا این دره بزرگ و عمیق ، پیش از وجود لایه های یخی تشکیل شده یا اینکه بر اثر فعالیت یخچال های طبیعی و یخ های قطب جنوب به وجود آمده است .

دانشمندان با تفسیر تصاویر ماهواره ای دریافت شده از این منطقه دریافتند که دره فوق الذکر در حدود 965 متر عمق داشته و 997 کیلومتر طول دارد . البته این تخمین ابعاد ، دقیق نبوده و تیم پژوهشی فوق در نظر دارد با استفاده از روش صوتی انعکاس امواج رادیوئی ، ابعاد دقیق این دره را شناسائی کند .

منبع : upi

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا