اعتمادسازی نسبت به برندهای ایرانی، راهکار پیشرفت شرکتهای دانشبنیان
مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با بیان این که به طرحهای فناور واجد شرایط تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات کمبهره در این مرکز پرداخت میشود، کمبود طرفداران برندهای ایرانی در اقشار جامعه و تفاوت ماهیتی تجاریسازی محصولات دانشبنیان یا مراکز رشد فناوری با سایر محصولات موجود در بازار را از چالشهای عمده شرکتهای دانش بنیان عنوان کرد.
دامون رزمجویی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به این که ایدههای ارائه شده باید از نظر فنی و اقتصادی داوری شوند تا به عنوان واحدهای فناور وارد مرحله رشد مقدماتی شوند، اظهار کرد: در مرحله رشد مقدماتی شرکتها با روشهای مختلف بازاریابی و نوشتن طرح کسب و کار (BP) آشنا میشوند در این مرحله که حدود 6 تا 9 ماه طول میکشد شرکتها با آگاهی یافتن از نوع مجوز و استانداردهای لازم حیطه فعالیت خود، مطالعات تکمیلی را برای حضور در بازار انجام میدهند و برای ادامه فعالیت تصمیمگیری میکنند در این مرحله حدود سه میلیون تومان تسهیلات به این واحدها ارائه میشود.
وی افزود: بعد از ارائه طرح کسب و کار و تأیید داوری، شرکتها وارد مرحله رشد میشوند و تحت مشاوره بازاریابی، فنی و اقتصادی قرار میگیرند تسهیلات در این مرحله حدود 47 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با بیان اینکه در مراحل رشد مقدماتی و رشد در مجموع 50 میلیون تومان تسهیلات به واحدهای واجد شرایط اعطا میشود، عنوان کرد: در زمینه فضای فیزیکی و تجهیزات اداری سختافزاری و نرمافزاری نیز تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.
رزمجویی افزود: همچنین قراردادهایی با برخی سازمانها و دانشگاهها مانند دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر و مراکز فنی و حرفهای منعقد شده است تا شرکتهای فناور بتوانند به صورت رایگان یا با تعرفه پایینتر از خدمات آزمایشگاهی و امکانات کارگاهی این مراکز برای تسهیل فعالیت خود استفاده کنند.
وی ارائه تسهیلاتی برای حضور در نمایشگاهها، کارگاههای آموزشی و همایشها در جهت معرفی محصولات این شرکتها را از دیگر خدمات قابل ارائه به واحدهای فناور برشمرد و گفت: بهطور مثال در فن بازار تهران به هر شرکت تا سقف 2 میلیون تومان وام بدون بهره پرداخت شد که بازپرداخت آن بهصورت اقساط ماهیانه 100 هزار تومان است.
مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر خاطرنشان کرد: احراز صلاحیت شرکتهای دانشبنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری پارکها و مراکز رشد استان متقاضی ایده دهنده انجام میشود.
رزمجویی ادامه داد: تسهیلاتی که مراکز رشد فناوری اعطا میکنند طی 4.5 سال بازپرداخت میشود و این امکان نیز وجود دارد که با تنفس یک ساله و با بهره 2 درصد قسط بندی شود. این تسهیلات به صورت مرحلهای و متناسب با میزان پیشرفت پژوهشی و فعالیتهای علمی و بازاری شرکتها پرداخت میشود.
وی در خصوص چگونگی افزایش تسهیلات، تصریح کرد: سقف تسهیلات با تصمیم هیأت امنا تعیین میشود و اخیراً مورد جدیدی ابلاغ نشده است.
مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اذعان بر این که موانع سیستمی و اداری بهویژه در حوزه کارآفرینی و خصوصیسازی همواره وجود دارد، عنوان کرد: عدم آشنایی افراد با مسائل کارآفرینی، ازدیاد شغلهای کاذب با کاهش انگیزه کارآفرینی، کمبود طرفداران برندهای ایرانی در اقشار جامعه و تفاوت ماهیتی محصولات دانشبنیان یا مراکز رشد فناوری با محصولات ملموس موجود در بازار، از موانع عمده پیشرفت شرکتهای دانشبنیان است علاوه بر آن موانعی مانند نوسانات قیمت دلار و نفت و تحریمها و … نیز وجود دارند که خارج از کنترل ما هستند.
رزمجویی با اشاره به گردش مالی شرکتهای این مرکز در سال گذشته، اظهار کرد: در حال حاضر 26 شرکت در این مرکز فعالیت میکنند که سه شرکت دانشبنیان هستند سال گذشته گردش مالی این شرکتها یک میلیارد و 677 میلیون تومان بوده که 14 درصد آن از محل صادرات و 86 درصد دیگر از فروش داخلی حاصل شده است.
وی با دعوت از تمام افراد در بخشهای دانشگاهها، آموزش و پرورش و مراکز فنی و حرفهای و عموم مردم دارای ایده یا طرح نوآور برای حضور در این مرکز و در میان گذاشتن ایدههای آنها جهت بهرهمندی از تسهیلات و حمایتهای فناورانه، گفت: علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر بهصورت حضوری به این مرکز به نشانی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، مرکز رشد دانشگاه مراجعه نمایند یا با شماره تلفن 06153533980 تماس بگیرند همچنین متقاضیان میتوانند سؤالات یا ایدههای خود را به آدرس ایمیل مرکز به نشانیroshd@kmsu.ac.ir ارسال کنند.
No tags for this post.