اساتید، پژوهش‌های مرتبط با مشکلات جامعه را پیگیری کنند

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور و کار آفرینی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: پیشرفت کشور در گرو این است که اساتید، مبنای اصلی پژوهش‌های خود را بر اساس ساخت کشور بگذارند، نه اینکه صرفاً مقاله‌های خشکی را ارائه دهند که اغلب هیچ مشکلی از جامعه حل نمی‌کند.

مجید قدیری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه اساتید بر خلاف دانشجویان انگیزه‌ی انجام کارهای صنعتی را ندارند، اظهار داشت: اکثر استادان ایرانی ارتقای رتبه را در امتیازهای پژوهشی و ارائه‌ مقالات می‌دانند؛ این در حالی است که اکثر پژوهش‌ها و مقالات این اساتید به هیچ عنوان متناسب با موضوعات، مشکلات و معضلات داخل کشور نیست، به همین سبب با وجود مقاله‌های بسیارِ اساتید کشور، مشکلات جامعه همچنان باقی‌مانده و راهکاری برای آن‌ها ارائه نشده است.

وی با اشاره به اینکه افراد بر اساس توانمندی‌های خود، آئین‌نامه و چارچوب‌ها را می‌نویسند، خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد که آئین‌نامه‌های پژوهشی به قلم فردی نگارش می‌یابد که کار وی پژوهش نیست، این در حالی است که چنین حرکتی اصلاً به سود مردم و جامعه نبوده و باید به صورت نیاز محور، پژوهش‌های خود را پیش ببریم.

قدیری با بیان ایده‌ی خود برای از بین بردن مشکلات موجود در جامعه، تصریح کرد: با توجه و دقت در چرخه‌ای که در دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد، می‌توان امیدوار بود که این طرح و ایده در دانشگاه‌های دیگر نیز عملی شود.

قدیری با اشاره به این چرخه‌ در دانشگاه علوم پزشکی، یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی در تعاملی که با بیمارستان‌ها دارد، دانشجویان خود را از سال سوم وارد محیط کار می‌کند، به این ترتیب علاوه بر اینکه دانشجو به آرامی با کاری که مطابق با رشته‌ی تحصیلی خود است آشنا می‌شود، خود را عضو موثری در جامعه دیده و آینده را مطمئن‌تر می‌بیند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور و کار آفرینی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، با اشاره به اینکه آزمون این دانشجویان تنها به صورت تئوری نیست، ادامه داد: دانشجو به واسطه‌ی کار در محیط متناسب با رشته تحصیلی خود، ضمن اشتغال به تحصیل توانمند شده و با اعتماد به نفس بالا به کسب و کار می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های غیر از علوم پزشکی شرایط اصلاً به این نوع نیست، تاکید کرد: اگر به هر دانشگاه در یک دوره‌ی پنج ساله، کارخانه‌ای ورشکسته داده شود، دانشجویان به جای اینکه دوره‌ی کارآموزی خود را در جایی نامرتبط با رشته بگذرانند، این اعتماد را پیدا می‌کنند که به کارخانه رفته و علاوه بر اینکه مشکلی از مشکلات جامعه را حل کرده‌اند و با راه‌اندازی مجدد کارخانه، ایجاد اشتغال کرده‌اند، خود دانشجوها نیز کار منطبق با رشته‌ی تحصیلی را نیز آموزش می‌بینند.

قدیری ادامه داد: اگر این ایده عملی شود، علاوه بر اینکه از نیروی جوان برای پیشرفت کشور در جای درست استفاده شده، جامعه نیز از این رکود رها شده و همه‌ی این موارد در برقراری ارتباط قوی بین صنعت و دانشگاه ممکن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان می‌توانند حل قسمتی از مشکل کارخانه‌ی مورد نظر را به عنوان پایان‌نامه خود ارائه دهند، افزود: به این ترتیب قسمتی از هزینه های دانشگاه جبران شده، دانشگاه توانسته است مهندسانی با اعتماد به نفس بالا و با کارایی فروان به جامعه تحویل دهد و نهایتاً هر دانشجو می‌تواند به واسطه‌ی اعتماد سازی انجام شده، دست به کارآفرینی زده و با راه‌اندازی کارخانه‌های موثر و هدفمند معضل بیکاری را نیز حل کند.

مدیر مرکز رشد واحدهای فناور و کار آفرینی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه این ایده توسط وی طراحی شده و هم اکنون در حال نگارش پروپوزال جدی‌تری برای این پروژه است، خاطرنشان کرد: با بررسی نقاط ضعف و قوت این طرح در کنار فرصت‌ها و تهدیدات یا همان جدول swot و در نظر گرفتن مباحث مدیریتی و بازار فعلی، می‌توان به یک جمع‌بندی کامل برای مصوب و عملی شدن این ایده رسید.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان با کارآفرینی آشنایی کافی ندارند، تشریح کرد: به سبب عدم اعتمادسازی در دانشگاه‌ها، دانشجویان کمتری در دوره‌های کارآفرینی شرکت می‌کنند که این امر بیشتر به ضرر دانشجویان خواهد بود.

قدیری در پایان با بیان اینکه تمام تلاش خود را در حوزه‌ تدریس و مدیریت بر آن داشته تا به دانشجویان، گزینه‌ی کارآفرینی را در کنار گزینه‌ی کارمندی معرفی کند، توضیح داد: در کارآفرینی فرصت‌های بسیار شغلی وجود دارد که علاوه بر حل معضل اشتغال، می‌تواند جامعه را از رکود نجات دهد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا