ضرورت بهره گیری از ظرفیت های بین المللی در عرصه پژوهش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در جلسه شورای راهبردی پژوهش و فناوری سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش مهم و سازنده پژوهش های کاربردی در موفقیت های مدیریتی و تعالی برنامه ریزی های سازمانی، افزود: از جمله مهمترین اهداف ما در دوره جدید مدیریتی سازمان حفاظت محیط زیست نهادینه کردن پژوهش کاربردی در حوزه محیط زیست و به کار بردن نتایج آن در نحوه مدیریت این حوزه است.
معاون رییس جمهوری با یادآوری اقدام ارزنده حوزه پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در دوره گذشته مدیریتی خود مبنی بر انجام مطالعات مدیریت مناطق حفاظت شده، اظهار داشت: 72 منطقه تحت مدیریت سازمان مورد مطالعه جدی قرار گرفت و برای آنها طرح جامع مدیریتی تهیه شد و حتی برای برخی مناطق طرح تفصیلی هم تهیه شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بعد از توقف چند ساله این طرح ها، در دوره جدید به همت همکاران معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی این طرح ها دوباره در جریان قرار گرفت و طی بخشنامه ای به استانداران، از آنها خواستیم ستاد استانی با حضور منابع طبیعی، مدیریت آب، کشاورزی و به دبیری سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای این برنامه ها و زون بندی های انجام شده، تشکیل دهند.
وی افزود: با انعقاد تفاهم نامه با استانداران طی سفرهای استانی به جدیت پیگیر اجرایی شدن این موضوع هستیم و در هر بخشی هم که نیاز به طرح تفصیلی یا بازنگری طرح ها بوده، اقدامات و پژوهش ها آغاز شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: پژوهش کاربردی در حوزه محیط زیست باید فرآیند صحیحی در مسئله یابی، شناخت دقیق موضوع ، انجام دقیق پژوهش، جمع آوری داده ها، کار تجزیه و تحلیل آماری، در معرض نقد گذاشتن و جمع بندی مطالعاتی را به درستی طی کند و برای سیاستگذار عرضه و در نهایت در تصمیم گیری ها به کار گرفته شود.
ابتکار با اشاره به اهمیت برخورداری از اطلاعات دقیق برای بازنگری و اصلاح فرآیندها، گفت: البته این به معنای توقف برنامه ها و ماموریت های سازمان حفاظت محیط زیست نیست و اصلاح مطالعات و پژوهش ها می تواند در حین انجام ماموریت ها صورت گیرد و دستاوردها مرحله به مرحله مورد استفاده قرار گیرد.
معاون رئیس جمهوری بازنگری در برنامه مقابله با آلودگی هوای کلانشهرها در معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین اضافه شدن مطالعات و برنامه های مقابله با آلودگی هوا در مراکز استان ها و شهرهای درگیر با این چالش را از دیگر اقدامات در حوزه پژوهش و مطالعه کاربردی دانست و افزود: برخی از مطالعات و پژوهش ها برپایه جمع آوری اطلاعات و آمار است. به طور مثال امسال سرشماری حیات وحش با حضور و نظارت نمایندگان سمن ها و دانشگاهیان انجام شد که بی شک اطلاعات و آمار به دست آمده از آن بهترین پایه برای برنامه ریزی و انجام کار پژوهشی و مطالعاتی در این حوزه است. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت های موجود در فضای بین المللی، تصریح کرد: همکاری های بین المللی بسیار خوبی وجود دارد که در مباحث اعتباری، توان افزایی و آموزشی و پژوهشی کمک کننده است. 
ابتکار با اشاره به برخی تفاهم نامه های منعقد شده در حوزه بین المللی و نتایج مثبت کسب شده از آنها در این زمینه، اظهار کرد: تفاهم نامه با ایتالیا به شکل گیری مباحث توان افزایی در حوزه آزمایشگاهی یا همکاری های مطالعاتی و پژوهشی در زمینه تغییر اقلیم منجر شد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها هم اکنون برای امضای تفاهم نامه محیط زیستی با ایران و گسترش همکاری ها در این زمینه ابراز علاقه کرده اند که از آن جمله می توان به فرانسه اشاره کرد که به زودی تفاهمنامه ای میان ایران و فرانسه بر پایه همکاری در موضوعاتی همچون تغییراقلیم و تنوع زیستی به امضاء خواهد رسید. 
معاون رئیس جمهور از سند برنامه ششم توسعه که به زودی مصوب خواهد شد به عنوان سند بالادستی مهمی نام برد که باید در حوزه پژوهش مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: یکی دیگر از الزامات کار در حوزه پژوهش، آینده پژوهی و تخصیص اولویت ها بر اساس آینده نگری است.
در ادامه جلسه حاضران به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص اولویت های پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه های مرتبط پرداختند.
توجه به موضوع تغییرات اقلیم و اثرات آن بر حوزه های مختلف محیط زیست از جمله اکوسیستم و محیط زیست دریایی، تمرکز بر موضوعات بین المللی و منطقه ای هم راستا با موضوعات و اولویت های ملی، حمایت معنوی و جهت دهی به دانشجویان جهت تامین بخشی از نیازهای پژوهشی و مطالعاتی از طریق پایان نامه ها و فعالیت های پژوهشی دانشگاهی، تعیین سازمان های همکار برای اولویت های پژوهشی از جمله دیدگاه های ارائه شده در این جلسه بود.
همچنین اولویت های پژوهشی محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه تایید نهایی شد و به تصویب رسید.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا