کشف منافذ هیدروترمال غیرعادی از جنس طلق

 بر اساس این مطالعه این منافذ به جای اینکه همچون سایر منافذ از مواد معدنی سولفیدی تشکیل شده باشند، عمدتا حاوی نوعی ماده طلق‌مانند هستند.

محققان می‌گویند این منافذ جدید که به تازگی کشف شده‌اند، به هیچ کدام از بسترهای منفذی که تاکنون کشف شده، شبیه نیستند.

این منافذ در جنوب جزیره کایمن در غرب دریای کاراییب کشف شده و بین 85 تا 90 درصد از ترکیبات آن‌ها از مواد معدنی سیلیکاته یا طلق تشکیل شده است.

این منافذ محل زندگی موجودات جانوری است که مشابه با موجوداتی هستند که در مرزهای میانه اقیانوس اطلس یافت می‌شوند؛ اما مواد معدنی و شیمیایی که در این منافذ یافت شده‌اند با هر منفذ دیگری که پیش از این شناخته شده است، تفاوت دارند.

منافذ هیدروترمال مناطقی هستند که صفحات تکتونیک زمین در آنها از هم جدا می‌شوند که همین امر باعث می‌شود ماگما در زیر بستر دریا جاری شده و آب دریا را گرم کند و باعث اسیدی‌تر شدن آن شود. در نتیجه صخره‌های اطراف این مناطق از فلزات تهی می‌شوند و این فلزات بعدا وقتی جریان آب داغ دریا از دودکش‌ها یا منافذ موجود در بستر دریا خارج می‌شود، مجددا ته‌نشین شده و در تماس با آب سرد دریا قرار می‌گیرند. منافذ هیدروترمال در اطراف مناطق زلزله‌خیز، آتشفشان‌ها و صفحات تکتونیکی دیده می‌شوند.

به گزارش ایسنا ،در منافذ تازه کشف شده، جریان انرژی گرمایی نیز وجود دارد و میزان انرژی که از این منافذ به محیط اطراف منتشر می‌شود به 500 مگاوات می‌رسد. متخصصان می‌گویند با توجه به این که این منافذ در دامنه یک کوهستان زیردریایی و در حاشیه یک ناحیه مسطح قرار گرفته‌اند و نه بین دو صفحه جداکننده یا در نزدیکی مخازن عظیم ماگما، این میزان انرژی بسیار بیشتر از حد انتظار است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا