استفاده از ظرفیت های نهفته علمی برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان

حسین سبحانی نیا در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های علمی کشور برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، اظهار کرد: در وضع موجود که زیرساخت های علمی کشور شکل گرفته است و از مراکز علمی و پژوهشی فراوان برخورداریم، حتما باید از این زیرساخت ها برای رشد و توسعه کشور به ویژه در اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، به خوبی استفاده کنیم. حتما مسایلی که بر مبنای دانش شکل بگیرد، از جایگاه بالاتر و تاثیرگذاری بیشتری برخوردار است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: دولت و به ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که متولی حمایت از موسسات و شرکت های دانش بنیان است، می بایست زمینه بهره گیری از نیروهای خلاق و نوآور را برای استفاده از اندیشه ها و ایده های نو فراهم کند. در این صورت امکان دستیابی به اقتصاد دانش بنیان برای کشور به وجود خوهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت های درونی کشور ما کم نیست و باید این ظرفیت ها را از قوه به فعل درآوریم. توصیه مقام معظم رهبری هم این است که در همه حوزه ها نگاه ما به داخل و ظرفیت های داخلی باشد. الحمدالله در شرایط موجود که زمینه برای استفاده از نیروهای خلاق، خوش فکر و بااستعداد فراهم شده باید توجه بیشتری به توان داخلی و ظرفیت های درونی داشته باشیم.

سبحانی نیا تصریح کرد: اگر در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و عمومی از دانش و فناوری های نو استفاده شود و کارها به شکل علمی پیش برود حتما ما را به صورت میانبر به اهدافمان نزدیک می کند تا اینکه بخواهیم راه های پرهزینه را طی کنیم و نهایتا باز دستمان به جانب دیگران دراز باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا اقتصاد دانش بنیان می تواند موجب استحکام اقتصاد ما در برابر تهدیداتی چون تحریم شود؟ گفت: حتما چنین است. رویکرد دانش بنیان می تواند پایه ها و شالوده های اقتصاد ما را محکم تر بکند که آسیب پذیری ما را در آینده کاهش خواهد داد. مفهوم اقتصاد دانش بنیان استفاده از دیدگاه های نو و علمی است که معمولا تجربه هم شده است. وقتی این تجربه در کشورهای دیگر آثار مثبتی به همراه داشته قطعا در کشور ما هم نتیجه بخش خواهد بود.

اگر در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، خدماتی و عمومی از دانش و فناوری های نو استفاده شود و کارها به شکل علمی پیش برود حتما ما را به صورت میانبر به اهدافمان نزدیک می کند تا اینکه بخواهیم راه های پرهزینه را طی کنیم

وی در ادامه به اشاره به لزوم توجه به فعالیت های دانش بنیان در تدوین برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: حال که در آستانه بررسی برنامه ششم توسعه هستیم به نظر می رسد می بایست رویکرد دانش بنیان بیش از پیش در سیاست ها و برنامه های اقتصادی کشور وجود داشته باشد. برنامه های توسعه یک برش 5 ساله است و ما 5 سال از زمان تصویب برنامه قبلی فاصله گرفتیم. در این 5 سال شرایط دنیا و شرایط کشور تغییر کرده است. رشد علمی در کشور و طی کردن قله های علمی به ما تکلیف می کند که حتما از این ظرفیت های نهفته برای دستیابی به اقتصاد دانش بنیان و پایه ریزی آن در 5 سال آینده استفاده کنیم. من امیدوارم که سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از جمله رویکرد دانش بنیان در برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی قرار بگیرد و این برای ما یک الزام است.

سبحانی نیا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا قرار است اعتبارات بیشتری به این بحث اختصاص یابد؟ متذکر شد: بستگی به این دارد که نگاه دولت به این موضوع چه بوده و نیز چه پیشنهاداتی از سوی دستگاه های متولی این کار ارایه شده است تا ما بتوانیم آن را در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس محکم تر کنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا