هسته داخلی زمین، هسته داخلی دارد

یک تیم بین‌المللی از زمین‌شناسان به رهبری پروفسور ژیادونگ سونگ از دانشگاه ایلی‌نیوز و نانجینگ چین دریافتند که هسته داخلی زمین خودش یک هسته داخلی دارد. این هسته داخلی که ویژگی‌های شگفت‌انگیزی دارد، اطلاعات جدیدی درباره سیاره ما آشکار خواهد کرد.« حتی با وجود این که هسته داخلی زمین بسیار کوچک است- کوچکتر از ماه – ویژگی‌های بسیار جالبی دارد، ویژگی‌هایی که ممکن است به ما بگوید زمین چطور شکل گرفته و فهم ما از اتفاقات داخلی زمین را شکل خواهد داد.» این را پروفسور سونگ می‌گوید، نویسنده همکار مقاله‌ای که در نشریه Nature Geosience به چاپ رسیده است.

محققان از امواج لرزه‌ای تولید شده توسط زلزله برای بررسی قسمت‌های داخلی زمین استفاده کردند، همان طور که  پزشکان از امواج فرا صوت برای دیدن درون بدن بیمار استفاده می‌کنند. پرفوسور سونگ و همکارانش از تکنولوژی بهره بردند که به آن‌ها اجازه می‌داد اطلاعات را نه از خود لرزش اصلی زمین لرزه بلکه از طریق بازتاب‌های آن لرزش در سراسر زمین جمع‌آوری‌کنند.« مشخص شد الگوی تداخل امواجی که توسط دستگاه بهبود داده شده است بهتر از خود امواج است. پایه اصلی این روش مدت‌ها است که وجود دارد و توسط دیگر محققان برای بررسی برای مطالعات نزدیک سطح استفاده شده است. اماما به دنبال راهی برای نگریستن به مرکز زمین بودیم.» این را پرفسور سونگ می‌گوید.

با نگاه کردن به دورن هسته زمین راز هایی از این منطقه بر ملا و شخص شد هسته داخلی زمین که زمانی تصور می‌شد توپ جامدی از آهن باشد خصوصیات پیچیده‌تری دارد.  کریستال‌های آهنکه در لایه خارجی هسته زمین قرار دارند به صورت منظم در جهت شمال- جنوب قرار گرفته‌اند. این در حالی است که کریستال‌های آهن در بخش میانی هسته درونی تقریبا شرقی-غربی هستند. بررسی بیشتر مشخص کرد نه‌تنها کریستال‌های اهن در هسته درونی چینش متفاوتی دارند، بلکه نسبت به همتایانشان در بخش خارجی هسته درونی زمین هم متفاوت رفتار می‌کنند. این واقعیت نشان می‌دهد کریستال‌های قسمت داخلی هسته زمین یا یا به طورکلی متفاوت هستند یا شویه شکل گیری آن‌ها تفاوت می‌کند. سونگ می‌گوید این واقعیت که قسمت داخلی هسته زمین کاملا متفاوت از بخش خارجی است، ممکن است حقایقی در مورد شکل گیری داخلی تری بخش زمین به ما بگوید. برای مثال در طول تاریخ زمین هسته داخلی تغییرات بسیار زیاد متناوبی را در چینشش پشت سر گذاشته استاین همان مسئله ای که بار‌ها باعث جابجایی قطب های زمین شده است. این واقعیت دقیقا در مرکز زمین قرار گرفته ممکن است کلید حل معمای چگونگی تکامل سیاره ما باشد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا