مشاهده گونه جدید پرنده در ایران

 مجید مقدم خرازیان افزود: ششم دی ماه سالجاری دو قطعه پرنده نابالغ با نام علمی Hirundo smithii در جنوب غربی تالاب بین المللی آجی گل توسط دکتر حمید رضا رضایی عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان مشاهده شده است.

به گفته مقدم، این پرنده (Wire-tailed Swallow) متعلق به خانواده پرستوها است و با افزودن این گونه به فهرست پرندگان ایران تعداد گونه های پرنده مشاهده و ثبت شده در کشور به 545 رسید.
مدیرکل دفتر حیات وحش وتنوع زیستی تصریح کرد: این گونه حوزه پراکنش گسترده ای در جهان دارد و جمعیت آن در دنیا با تهدیدی مواجه نیست.
مقدم با بیان اینکه، پیش از این در منطقه خاورمیانه این پرنده به صورت عبوری و زمستان گذران از کشور عمان گزارش شده است گفت: دو زیرگونه از این پرستو، یکی در آفریقا و دیگری در جنوب آسیا به ثبت رسیده است.
بر اساس آخرین اطلاعات بیش از 540 گونه پرنده در کشور شناسایی شده است، از این تعداد که متعلق به 80خانواده و 10 رسته اند، حدود 320 گونه در ایران زادآوری می کنند.
90 گونه مهاجر زمستانه و 24 گونه مهاجر عبوری اند، مابقی نیز جزو پرندگان کمیاب، اتفاقی و رها شده از قفس محسوب می شوند، به لحاظ آماری 70 در صد پرندگان ایران مهاجرند و در زمستان و یا تابستان برای زادآوری به ایران می آیند.
بیش از 9 هزار گونه پرنده در دنیا وجود دارد که حدود 13 درصد آنها در خطر انقراض قرار دارند، سالانه حدود 5.5 تا 6 میلیون پرنده مهاجر وارد ایران می شود.
تعداد گونه های پرنده موجود در ایران بیش از کل اروپا است و این موضوع نشان از اهمیت این مساله در کشور دارد، بیش از 80 تا 85 درصد پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند و بیشترین مامن آنها تالاب ها است از این رو توجه به وضعیت تالاب ها در حیات پرندگان مهاجر یک اصل اجتناب ناپذیر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا