کنفرانس علمی شاخص ها،ظرفیت تولید و صادرات گل وگیاهان زینتی

صادرات گل و گیاه از حوزه هایی است که می تواند وابستگی کشور به نفت را کاهش دهد زیرا قیمت هر 30 تا 40  شاخه گل رز صادراتی معادل قیمت یک بشکه نفت است این امر می­تواند به توسعه اقتصاد بدون نفت کمک کند.

با توجه به تنوع اقلیمی مناسب کشور، جمهوری اسلامی ایران می­تواند به یکی از قطب­های صادرکننده گل و گیاه در جهان تبدیل شود. در حال حاضر، رتبه هفتم در تولید گل را دارا هستیم اما در عرصه صادرات در جایگاه 107 قرار داریم.

یکی از ضرورت­های مهم  برگزاری کنفرانس علمی شاخص ها،ظرفیت تولید و صادرات گل وگیاهان زینتی ،شناسایی ظرفیت­ها و توانمندی­های جمهوری اسلامی ایران در عرصه صادرات گل و گیاهان زینتی بر اساس شاخص­های علمی و استاندارد جهانی در استان­های شمالی کشور است تا بتوانیم راهکارهایی برای کاهش شکاف بین تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی کشور بیابیم.

 

یکی از ضرورت­های مهم این همایش شناسایی ظرفیت­ها و توانمندی­ها در عرصه صادرات گل و گیاهان زینتی بر اساس شاخص­های علمی و استانداردهای جهانی در استان­های شمالی کشور در راستای موارد زیراست:

1.       ایجاد راهکارهایی برای کاهش شکاف بین تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی کشور؛

2.       شناسایی چالش­های موجود در عرصه صادرات گل و گیاهان زینتی کشور؛

3.       شناسایی نقاط قوت و ضعف و همچنین شناسایی فرصت­ها و تهدیدهایی که در این عرصه از دیگر ضرورت­های برگزاری این همای

4.       کمک به ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری از طریق ترویج و پرورش گل و گیاه به روش­های علمی.

اهداف کلی در برگزاری  اولین کنفرانس علمی شاخص ها،ظرفیت تولید و صادرات گل وگیاهان زینتی در استانهای مازندران،گیلان و گلستان را میتوان در عناوین زیر خلاصه کرد:

1.        تعیین ظرفیت­های تولید گل و گیاهان زینتی؛

2.       عمومی­ سازی روش­های آسان پرورش گل و گیاهان زینتی؛

3.       اشاعه فرهنگ ایجاد کسب و کارهای کوچک در حوزه گل و گیاهان زینتی؛

4.       ایجاد تعامل میان فرهنگ سنتی و فرهنگ نوین در زمینه گل و گیاهان زینتی؛

5.       شناسایی علوم و فنون کارآمد نوین تولیدگل و گیاهان زینتی در جهان با تکیه بر دانش بومی؛

6.       تعیین ظرفیت های صادرات گل و گیاهان زینتی؛

7.       آسیب شناسی صادرات گل و گیاهان زینتی با تاکید بر صادرات غیرنفتی، افزایش تولید و اشتغال؛

8.       بسترسازی در راستای افزایش صادرات گل و گیاهان زینتی در کشور؛

9.       شناسایی مزیت­های تولید گل و گیاهان زینتی مناطق مختلف کشور در راستای تداوم صادرات؛

10.    فرهنگ سازی و تبیین اهمیت و نقش کلیدی صادرات گل و گیاه  در اشتغال­ زایی و توسعه کشاورزی کشور؛

11.    تعامل سازنده بین دانشگاه­ها و موسسه­ های پژوهشی با نهادهای تقنینی و اجرایی حول رویکرد توسعه مبتنی بر فعالیت اقتصادی (صادرات)؛

12.    حضور در عرصه بازارهای جهانی با محوریت صدور گل و  گیاهان زینتی؛

13.     ارتقای تعامل کارآمد بین عرصه تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی؛

14.    بررسی نقش، جایگاه و مسئولیت نهادهای قانونگذاری و اجرایی در ارتباط با سامان دهی تولید و صادرات گل و گیاه ایرانی؛

15.     تبادل تجارب موفق در تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی در پنل های تخصصی؛

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا