ساخت فیلتر هوا با پوست غلاف بادام زمینی

بادام زمینی به صورت طبیعی دارای دو پوسته است. یکی از این پوسته‌ها بر روی خود بادام قرار دارد و یکی دیگر نیز که به صورت یک غلاف است، به عنوان خارجی‌ترین پوشش این محصول کشاورزی عمل می‌کند.

غلاف بادام زمینی معمولاً در فرآیند فراوری این محصول دور ریخته شده و هیچ کاربرد خاصی ندارد. در این میان، پژوهش دانشمندان مکزیکی نشان می‌دهد که شاید بتوان استفاده‌های هوشمندانه‌تری از این غلاف داشت.

این پژوهشگران موفق به استفاده از غلاف بادام زمینی برای تولید فیلتر هوا شدند. این فیلتر زیستی بر اساس نوعی میکروارگانیزم‌ها نظیر قارچ فوساریوم (Fusarium) و نیز باکتری برویباکتریوم (Brevibacterium) (که معمولاً در غلاف بادام زمینی رشد می‌کنند) عمل می‌کند. این میکروب‌ها برخی مواد سمی نظیر انواع مواد خطرناک موجود در حلال‌ها را دریافت و آنها را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می‌کنند. گفتنی است 28 روز طول می‌کشد تا مقدار لازم از این ارگانیزم‌ها بر روی یکی از این فیلترها جمع شود.

افزون بر این، ساختار سطح غلاف بادام زمینی به شکل متخلخل است و به این ترتیب تماس بیشتری با هوا دارد. این فیلتر همچنین ‌واند بسیاری از ذرات معلق در هوا نظیر دود و گرد و غبار را نیز به دام بیاندازد.

این تیم پژوهشی امیدوار است این محصول هر چه سریع‌تر تجاری سازی شده و به بازار عرضه شود.