چرا در زمستان بیشتر غذا می خوریم؟

تحقیقات و مطالعات جدید نشان می دهد که در زمستان افراد به طور نا آگاهانه میل بیشتری برای خوردن داشته و توانایی کمتری در جلوگیری از چاقی از خود نشان می دهند .

روند تکامل انسان ها را قادر ساخته که به اندازه کافی غذا بخورند اما آنها کنترل کمی در غذاهای مصنوعی دارند چرا که غذاهای امروزی دارای قند ، عطر و طعمی هستند که اشتهای انسان را برای خوردن بر می انگیزند .

محققان دانشگاه اکستر انگلستان در رابطه با غلبه بر شدت میل خوردن می گوید: تا کنون هیچ مکانیسم تکاملی در غلبه بر خوردن مواد غذایی شیرین ، چرب و غذاهای ناسالم که باعث ایجاد اضافه وزن و چاقی می شود ، به انسان کمک نکرده است. این پژوهشگران در ادامه توضیحات خود اعلام کردند که در گذشته داشتن اضافه وزن خطر قابل توجهی را نسبت به کمبود وزن نشان نمی داده است. نیاز بدن در حفظ چربی در زمستان هنگامی که در گذشته مواد غذایی کمیاب بوده است ، می تواند دلیل اصلی شدت میل خوردن در این فصل باشد .  

پژوهشگران این تیم با استفاده از مدل سازی کامپیوتری و با این فرض که انتخاب طبیعی جانوران ، از جمله انسان، یک استراتژی مناسب برای حفظ وزن سالم است ، پیش بینی کردند که چه تعداد از حیوانات به ذخیره چربی می پردازند .

دکتر اندرو هیگنسون از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در این رابطه گفت که روند تکامل انسان ها را قادر ساخته که به اندازه کافی غذا بخورند اما آنها کنترل کمی در غذاهای مصنوعی دارند چرا که غذاهای امروزی دارای قند ، عطر و طعمی هستند که اشتهای انسان را برای خوردن بر می انگیزند . . این مساله می تواند هر سیستم تکاملی ضعیف را تحت الشعاع قرار دهد .

وی همچنین افزود که با توجه به این مدل کامپیوتری آن ها پیش بینی می کند که جانوران باید افزایش وزن داشته باشند چون در فصل زمستان پیدا کردن غذا سخت و دشوار است . اثرات فصلی را می توان بر روی میل خوردن و اضافه وزن در همه حیوانات از جمله انسان دید . در واقع ذخیره کردن چربی ، واکنش بدن در برابر خطر احتمالی پیدا نکردن غذا در فصل زمستان است که به احتمال زیاد این مساله برای انسان تا پیش از صنعتی شدن اتفاق می افتاده است .

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مجموعه مقالات جامعه شاهی  (journal Proceedings of the Royal Society B) به چاپ رسیده و در دسترس است. برای مشاهده متن کامل تحقیق فوق ، اینجا را کلیک کنید . 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا