۳۱ درصد از کل مرگ و میر جهان ناشی از بیماری قلبی-عروقی است

طبق گزارش «آمار بیماری قلبی و سکته ۲۰۱۶» انجمن قلب آمریکا، بیماری قلبی و سکته به ترتیب دلایل شماره یک و دو مرگ و میر جهان در سال ۲۰۱۳ بوده اند.

۳۱ درصد مرگ و میرهای جهان ناشی از بیماری قلبی بوده که ۸۰ درصد آن در کشورهای با درآمد کم و متوسط روی داده است. سکته هم با اختصاص ۱۱.۸ درصد مرگ و میرهای جهان در رده دوم جای داشته است.

به گفته «مارک کریگر»، رئیس انجمن مذکور، علیرغم روند پیشرفت در کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری قلبی و سکته، همچنان شمار این مرگ و میرها بالاست.

به گفته «دیوید سیسکوویسک»، نایب رئیس ارشد گروه تحقیق آکادمی پزشکی نیویورک، فشار خون بالا، چاقی و دیابت از عوامل شایع جهانی بوده که در مرگ افراد نقش دارند.

بیماری های قلبی – عروقی شایع ترین علت مرگ و میر در بیشتر کشور های جهان و مهمترین علت از کارافتادگی است.

در شروع قرن بیستم بیماری های قلبی – عروقی مسئول کمتر از ۱۰ درصد کل مرگ ها در سراسر جهان بوده است.در شروع قرن بیست و یکم بیماری های قلبی – عروقی مسئول تقریبا نیمی از کل مرگ و میر های کشورهای توسعه یافته و ۲۵ درصد مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه بود.

پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، بیماری های قلبی – عروقی منجر به مرگ ۲۵ میلیون نفر در سال خواهند شد و بیماری های عروقی نسبت به به بیماری های عفونی پیشی گرفته، عامل شماره یک مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان می گردند.

سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است که تا سال ۲۰۲۰ تعداد کل مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونری از ۷/۱ میلیون به مورد در سال ۲۰۰۲ به ۱۱/۱ میلیون مورد افزایش خواهد یافت.

گرچه بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های قلبی و عروقی به‌عنوان مهم‌ترین علت مرگ و میر در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۰ است اما آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران نشان می‌دهد بیش از ۴۰ درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و بیش از ۱۹ درصد مربوط به سکته‌های قلبی است بطوری که ایران رکورددار بالاترین آمار مرگ قلبی در جهان نامیده شده است.

روزانه ۳۰۰ نفر در کشور ایران بر اثر عوارض قلبی فوت می‌کنند؛ این در حالی است که امکان بروز بیماری‌های قلبی وعروقی پس از سن ۴۰ سالگی در مردان ۴۹ درصد و در زنان ۳۹ درصد است.

منبع:پزشکان بدون مرز

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا