نایب رئیس مجلس: ایران جزء 10 کشور برتر تولیدکننده سرم و واکسن در جهان است

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مؤسسه رازی را الگوی موفق تبدیل علم به فناوری و پاسخگو به نیازهای سلامت جامعه دانست و گفت: در عرصه سرم سازی جزء 10 کشوری هستیم که موقعیت مناسبی در جهان داریم زیرا توانسته ایم خدماتی از جنس ریشه کنی فلج اطفال را رشد و تعالی دهیم.

سیدمحمدحسن ابوترابی فرد امروز(چهارشنبه) به مناسبت نودمین سالگرد تأسیس مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی در سالن همایش های صدا و سیما افزود: این موسسه نمونه آشکار تصمیم های منطقی و درست یک نهاد قابل قبول و امیدبخش است.
وی اظهارداشت: ما در کشور نهادهایی تأسیس و ساختارهایی را شکل می دهیم اما گاهی می بینیم نتایج آنها قابل قبول نیست.
وی خاطرنشان کرد: بحث نهادسازی یکی از مسائل مهم و کلیدی در مدیریت کشور است به همین دلیل باید از نمونه هایی مانند مؤسسه رازی درس بگیریم و این تجربه را در سیستم های کشور نهادینه کنیم.
ابوترابی گفت: امروزه مؤسسه رازی به یک نهاد تولیدکننده علم تبدیل شده و می تواند پاسخگوی نیازهایی از جنس سلامت انسان، دام و طیور باشد.
وی اضافه کرد: اینگونه گام ها نقشه راهی است که می توانیم برای دیگر نهادها و مؤسسه های کشور نیز لحاظ کنیم؛ زیرا باید هر نهادی در کشور با توجه به وظایف و هزینه هایی پیش بینی شده، ارزیابی شود.
وی ادامه داد: امروز کشور به نهادهای نیاز دارد که در رسیدن به اهداف خود از موقعیت مناسب برخوردارند؛ بنابراین باید در بخش سرمایه گذاری گام برداریم.
به گفته وی، اگر برخی نهادهای دولتی ارزیابی و کارآیی مناسبی ندارند و جزء وظایف حاکمیتی به شمار نمی آیند، باید به بخش غیردولتی واگذار شوند.
نایب رئیس مجلس گفت: امیدواریم بتوانیم مسیر مؤسسه رازی را به سمت مرزهای دانش هموارتر کنیم و همچنین کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با حمایت های خود از این نهاد این وظیفه را عملیاتی کند.
به گفته وی، پاسخگویی به نیازهای جامعه در مؤسسه رازی به عنوان یک الگوی موفقیت در مسیر علم نهادینه شده است و نهادهای مشابه با مؤسسه رازی از جمله انستیتو پاستور نیز گام های علمی و مورد قبولی در این بخش برداشته اند؛ امروزه باید برای حرکت به سمت افق های برتر بهای ویژه ای به این مؤسسه ها بدهیم.
ابوترابی اضافه کرد: امیدواریم ایران در سال های آتی گام های مناسب تری در این زمینه برداشته و همسو با افق چشم انداز 20 ساله، کشور را حرکت دهیم.
موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با وجود تحریم ها، بیش از 70 نوع واکسن و فرآورده بیولوژیک انسانی، دام و طیور و آبزیان تولید می شود که از 9 واکسن استراتژیک مورد استفاده انسان، هفت واکسن (فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون، دیفتری، کزار و سیاه سرفه) در این موسسه تولید می شود.
این موسسه با تولید بیش از 90 درصد واکسن های دامی و حدود 55 درصد واکسن های طیور کشور به تامین سلامت انسانی و دامی کمک بسزایی کرده است.
همچنین 100 درصد نیاز کشور به سرم های درمانی ضد مار گزیدگی و عقرب زدگی با تولیدات این موسسه تامین می شود.
همزمان با همایش بزرگداشت نودمین سال تاسیس موسسه رازی از دکتر «لویی دلپی»، مرتضی کاوه، عزیز رفیعی و پروفسور سیدحسین میرشمسی بنیانگذار تولید واکسن های انسانی در موسسه تحقیقات و سرم سازی رازی با حضور مسئولان کشوری در مرکز بین المللی همایش های صدا و سیما تجلیل می شود.
میرشمسی به دلیل تلاش برای تولید واکسن های دامی، واکسن و سرم دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، و همچنین تولید واکسن برای بیماری های ویروسی سرخک، فلج اطفال، سرخجه، و اوریون و انتقال دانش فنی ساخت این واکسن ها به کشور، پدر واکسن ایران خوانده می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا