تصفیه فاضلاب هسته ای با فیلتر گرافنی

الک های گرافن مانند یک فیلتر فوق العاده نازک عمل می کنند، به طوریکه اتم های هیدروژن با یک هسته پروتون را از اتم های دوتریم سنگین تر جدا می کنند. ایزوتوپ دوتریوم، به یک اتم هیدروژن اطلاق می شود که یک پروتون و یک نوترون در هسته خود دارد.
دوتریوم به صورت یک ردیاب در شیمی، بیوشیمی و علوم زیست محیطی استفاده می شود.
د حالی که عملیات نیروگاه هسته ای به مقدار قابل توجهی آب سنگین نیاز دارد، استفاده از این فناوری جدید گرافن در مقیاس بزرگ می تواند مقادیر زیادی آب سنگین تولید کند که بسیار ارزان تر و موثرتر از فناوری های فعلی است.
'مارسلو لوزادا هیدالگو' محقق پسادکتری در دانشگاه منچستر گفت: به واقع، این اولین غشایی است که ثابت شده است قابلیت تفکیک ذرات ریز اتمی را در دمای معمولی دارد.
محققان امیدوارند که این فناوری به سرعت کاربردهای واقعی پیدا کند.
به گفته محققان، این فیلتر غشایی همچنین می تواند برای فیلتر کردن ایزوتوپ کمتر پایدار و خطرناک تریتیوم استفاده شود؛ تریتیوم یک محصول جانبی و سمی ناشی از تولید برق در نیروگاه هسته ای برق است.
به گزارش ایرنا از یونایتدپرس،محققان از مشاهده کاربرد یک غشاء برای جدا کردن ذرات ریز اتمی شگفت زده شده اند و ابراز امیدواری می کنند که شاهد کاربرد این فیلترها در فناوری های تحلیلی و ردیابی شیمیایی باشند و این فناوری بتواند به پاکسازی ضایعات هسته ای ناشی از تریتیوم رادیو اکتیویته کمک کند.