امکان پیش بینی آسیب اسکلتی در پرستاران

اطلاعات ناچیزی در مورد نیازهای روان شناختی شغل و كنترل (آزادی تصمیم گیری) در محیط كار و ارتباط آن با آسیب های اسكلتی عضلانی (MSDs) در پرستاران ایرانی در دسترس است و به همین دلیل نیز نیاز به یک پژوهش در این زمینه احساس می شده است. در همین راستا نیز به تازگی پژوهشی با هدف بررسی ارتباط بین نیازهای روان شناختی شغل و كنترل در محیط كار و ارتباط آن با شیوع علائم MSDs در پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشكی شیراز انجام شده است.

هر گونه برنامه مداخله ای جهت پیشگیری از MSDs در پرستاران می بایست بر افزایش كنترل و تغییر حالت كار از استرین بالا به استرین پایین یا شغل فعال متمركز شود.

در این مطالعه مقطعی، تعداد 385 نفر از پرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشكی شیراز به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیك انتخاب شدند و در پژوهش شركت کردند. در این راستا از نسخه فارسی پرسش نامه محتوای شغلی و پرسش نامه استاندارد نوردیك برای جمع آوری داده ها استفاده شد؛ و برای تحلیل داده ها نیز از آمار توصیفی، رگرسیون لجستیك و نرم افزار SPSS نسخه 5/ 11 استفاده شد.

یافته ها نشان از آن داشتند که میانگین (انحراف استاندارد) ابعاد نیازهای روان شناختی شغل (14/ 5) 19/ 38 و كنترل (50/ 6) 15/ 58 به دست آمد. بر این اساس، ابعاد نیازهای روان شناختی در سطح بالا و بعد كنترل در سطح پایین قرار داشتند. نتایج نشان داد كه 1/ 29% از پرستاران مورد مطالعه در حالت استرین بالا مشغول به كار هستند. مدل سازی رگرسیون مشخص ساخت كه شانس آسیب در ناحیه پا در پرستارانی كه در خانه استرین بالا قرار دارند 35/ 2 برابر پرستارانی است كه در خانه استرین پایین قرار می گیرند.

نتیجه گیری انجام شده توسط محققان نیز به این شرح بود که اغلب پرستاران مورد مطالعه در خانه استرین بالا از مدل نیاز كنترل قرار داشتند. بر اساس نتایج به دست آمده، هر گونه برنامه مداخله ای جهت پیشگیری از MSDs در پرستاران می بایست بر افزایش كنترل و تغییر حالت كار از استرین بالا به استرین پایین یا شغل فعال متمركز شود.

منبع: مصطفی برزیده، علیرضا چوبینه، حمیدرضا طباطبایی، 1394. پیش بینی آسیب های اسكلتی عضلانی در پرستاران با استفاده از مدل نیاز كنترل، مجله ارگونومی، سال سوم، شماره 3.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا