رتبه جهانی ایران از سهم سلامت

 دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در دومین نشست خبری که در سالن اجتماعات وزارت بهداشت برگزار شد، پاسخگوی سئوالان خبرنگاران بود.

وی با شاره به بالا بودن هزینه های سلامت در همه جای دنیا، گفت: ۹.۵ درصد کشورهای دنیا کل درآمد ناخالص ملی را برای بهداشت و درمان اختصاص می دهند.

حریرچی با بیان اینکه در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ، ۷۳۰۰ میلیارد دلار به حوزه بهداشت و درمان در دنیا اختصاص داشته است، افزود: میزان مراجعه سرپایی هر ایرانی در سال ۱۰.۲ درصد است و حدود یک دهم مردم نیز سالانه در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری می شوند.

وی ادامه داد: کشور ما به لحاظ سهم سلامت از تولید ناخالص ملی در رتبه ۸۸ دنیا قرار دارد که در این زمینه نسبت به سایر کشورهای جهان عقب تر هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: هیچ کشور توسعه یافته و متوسطی با هر سیاست بهداشتی درمانی در دنیا وجود ندارد که در ۲۰ سال اخیر هزینه های بهداشتی درمانی را کاهش داده باشد بلکه هزینه سلامت را کنترل و یا مدیریت کرده اند.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه به تبیین اقتصاد بهداشت و درمان پرداخت و ادامه داد: منابع درآمدی حوزه بهداشت و درمان کشور از طریق فروش نفت و گاز، مالیات عمومی و دریاقت حق بیمه و نیز پرداخت مستقیم از جیب مردم به دست می آید.

حریرچی با بیان اینکه پرداخت از جیب یعنی هر پرداختی که حین دریافت خدمت مستقیم پرداخت می شود، گفت: در کل دنیا پرداخت هزینه های درمانی مردم از جیب ۱۸ درصد است این در حالی است که در کشور ما تا سال منتهی به ۹۲ این هزینه به طور متوسط ۵۵ درصد بوده است.

وی گفت: در کشورهایی که پرداخت از جیب بالاست وزارت بهداشت و بیمه ها ضعیف هستند و نمی توانند سیاستگذاری کنند.

حریرچی افزود: سیستمی که در دنیا پیشنهاد می شود این است که رابطه مالی بیمار و پزشک به حداقل و صفر برسد و سهم بیمه ها و دولت درتامین هزینه های بهداشت و درمان بالا برود.

وی در خصوص نحوه اجرای قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی نظام سلامت، گفت: این قانون از ابتدای اجرا دچار نواقص بود برخی پرستاران مایلند اضافه‌ کاری داشته باشند و در اکثر بیمارستان‌ها داوطلب اضافه کاری زیاد شده است ولی در برخی بیمارستان‌ها نیز تمایلی برای اضافه کار وجود ندارد و ما از آنها درخواست می‌کنیم که ساعت کار اضافه داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه هر شب چند صد نفر درخواست تخت ویژه همچون ICU را دارند، گفت: به دلیل اینکه پرستار نداریم نمی‌توانیم برخی از این تخت‌ها را راه‌اندازی کنیم.

وی در رابطه با فعالیت کمک پرستاران و دغدغه‌هایی که پرستاران در این زمینه دارند، گفت: در هیچ جای دنیا حتی در کشورهای پیشرفته خدمات پرستاری فقط توسط نیروهای کارشناسی یا لیسانس حاصل نمی‌شود بلکه پرستاری دارای سطوح مختلف بوده و اقداماتی توسط نیروهای رده پایین‌تر انجام می‌گیرد.

حریرچی اضافه کرد: متأسفانه در یکی دو دهه اخیر که مسئله بهیار و کمک بهیار را داشتیم برخی تلاش به حذف فعالیت بهیاران داشته و این موضوع سبب اختصاص یافتن ارائه برخی از خدمات به بیمار توسط همراه آن شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر در دسته‌های مختلف پرستاری کمبود داریم و به طور کلی می‌توان گفت ۱۰۰ هزار پرستار کم است و نباید معیارها را در رابطه با کمبود ۱۰۰ هزار پرستار با منافع صنفی سنجید.

به گزارش مهر، وی گفت: باید امنیت شغلی پرستاران را به منافع و سلامت مردم گره بزنیم، تربیت نیروهای کمک پرستار کار پرستاران را سبک کرده و هیچ تداخلی در این زمینه ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا