تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تحقیق و توسعه

 محمود واعظی صبح امروز دوشنبه در همایش سراسری الزامات اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان، ارتقا مدیریت علمی، افزایش مهارتهای فارغ التحصیلان، انتقال و بومی سازی فناوری های نوین و همچنین تشویق به جذب سرمایه گذاری را ۴ نیاز مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: از زمان ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، دولت این موضوع را به عنوان مهمترین موضوع خود در نظر گرفت و به همه دستگاه ها ابلاغ کرد تا کلیه برنامه ها و سیاستگذاریها را بر مبنای آن صورت دهند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی تنها افزودن پسوند مقاومتی به کارهای پیشین نیست، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی دارای ۲۴ بند است که بر ۵ پایه استوار است که در تمام این بندها بر محورهای عدالت، مردمی بودن، دانش بنیان، درون زایی و برون گرایی تاکید شده و به نظر می رسد دانش بنیان بودن اصلی کلیدی است که رسیدن به موفقیت بدون آن دشوار می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته از سالهای پیش موضوع بهره گیری از فناوری اطلاعات را دستور کار قرار دادند افزود: با توجه به تجربیات موفق جهانی می توان از فناوری اطلاعات در اقتصاد بهره برد و با سرعت بیشتر اقتصاد مقاومتی را محقق کرد.

واعظی بر لزوم ارتقا مدیریت، افزایش مهارت انتقال دانش های جدید و تشویق به جذب سرمایه گذاری تاکید کرد و افزود: مزیت ما، فارغ التحصیلان توانمند حوزه ICT است که باید از آن بهره جست. همچنین، پساتحریم هم فرصت مناسبی است که باید با برنامه ریزی درست از فرصت خلق شده برای کشور بهره درست برد.

وی کاهش تصدی گری دولتی، جلب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد بازار برای صادرات محصولات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را از جمله نیازهای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی بدون تحقیق و توسعه غیر ممکن است و این مبنایی است که می تواند ما را به سمت اقتصاد دانش بنیان رهنمون سازد.

به گزارش مهر،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه های مدنظر برای توسعه زیرساخت های ICT کشور خبر داد و گفت: برای آنکه بتوانیم بر مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم با استفاده از پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات و پژوهشگاه فضایی ایران، پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی را در حوزه خدمات رایانش ابری، اینترنت اشیاء، نسل پنجم موبایل، بیگ دیتا و فناوریهای فضایی اجرایی کرده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا