ابتکار و چالش 18 درجه ای دما

اکنون چند سالی است کلانشهرهای دنیا با آلودگی هوا به عنوان یک معضل دست به گریبان است و دراین میان ابتکار عمل مسئولان و حضور پررنگ مردم در این حرکت ها نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.

 این تجربه در شهرهای بزرگی مانند نیویورک و مکزیکوسیتی خوب جواب داده است و دولت با اجرای دقیق راهکارهای پیشنهادی و همکاری مردم توانسته است میزان آلودگی را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

مردم کلان شهرهای ایران به ویژه پایتخت نشینان در دوهفته گذشته هوایی ناسالم تنفس کردند که مشکلات زیادی به همراه داشت وهمین تداوم آلودگی هوا موجب شد رییس سازمان محیط زیست در صفحه شخصی خود کمپین چالش 18 درجه را راه اندازی کند که مورد استقبال قرار گرفت.
آلودگی هوا معضلی جهانی است که گریبانگیر کشورهای پیشرفته تا عقب افتاده شده است بنابراین مقابله با آن نیازمند رویکردی همگانی است و دولت یا یک دستگاه به تنهایی قادر به حل آن نخواهد بود.
معمولا با سرد شدن هوا آلودگی نیز افزایش می یابد زیرا به طور طبیعی پدیده وارونگی دما رخ می دهد که در این حالت باید منابع آلاینده را کاهش داد که این منابع عبارت از خودروها، صنایع، کارخانجات و تاسیسات سرمایشی و گرمایشی خانگی و ادارات است که سهم هر کدام از آنها در آلودگی هوا متفاوت است.
در این راستا معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش کمپینی را با عنوان ' چالش 18 درجه ' در صفحه اجتماعی خود راه اندازی کرد که در آن از مسئولان و مردم خواست تا دمای سازمان یا منازل خود را بر روی 18 درجه تنظیم کنند تا موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کم شدن آلودگی هوا شوند.
بعد از دعوت ابتکار به پیوستن به کمپین چالش 18 درجه، مقامات کشوری مانند دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به این کمپین پیوستند.
ابتکار در این باره به  ایرنا گفت:بخش خانگی یکی از منابع مهم مصرف انرژی، تولید آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه ای در شهرهای بزرگ است، در واقع هر منزلی یک دستگاه پکیچ، موتورخانه و یا بخاری دارد که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند که انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا را در پی دارند.
وی افزود: به علت وجود یارانه، الگوی مصرف انرژی در کشور ما بسیار نادرست است، تقریبا 4 تا 5 برابر کشورهای صنعتی مصرف انرژی در بخش خانگی داریم که بر این اساس از سالها قبل ( دولت خاتمی ) دولت مصوبه ای در مورد مدیریت سبز یا مدیریت محیط زیستی تهیه و آنرا به دستگاه ها ابلاغ کرد تا بر اساس آن نسبت به مصرف انرژی در ساختمان های خود یک سری استانداردهای اصولی را رعایت کنند.
ابتکار ادامه داد: این مصوبه جزو ماده 190 قانون برنامه پنجم توسعه شد و در قالب دستورالعملی برای تمام دستگاه های دولتی و سازمان های عمومی مانند شهرداری ها ابلاغ شد و از مردم نیز خواسته شد تا آنرا اجرا کنند.
وی تاکید کرد: با سرد شدن هوا موضوع مصرف انرژی و در پی آن افزایش آلودگی هوا تشدید می شود بنابراین مدیریت سیستم های گرمایشی و سرمایشی از اهمیت زیادی برخوردار است بر این اساس دولت تاکید مجددی بر نحوه مصرف انرژی و کاهش آن کرده است که در این راستا معاون اول رییس جمهوری این بخشنامه را دوباره به تمام دستگاه های دولتی ابلاغ کرده است تا مراقب مصرف انرژی در سازمان های خود باشند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر این اساس کمپینی را با عنوان ' چالش 18 درجه ' در صفحه اجتماعی خود راه اندازی کردم و از مسوولان و مردم خواستم تا دمای سازمان و منازل خود را بر روی دمای 18 درجه تنظیم کنند و تاکنون مورد استقبال قرار گرفته است.
وی افزود: از آنجا که تحمل دمای 18 درجه شاید تا حدی سخت است از این رو چالش 18 درجه نامگذاری شد که بر این اساس می توان دما را در نهایت تا 20 درجه افزایش داد اما بالاتر از آن مجاز نیست.
ابتکار اظهار کرد: قطعا کار سختی نیست که مردم تاسیسات گرمایشی و سرمایشی خود را بر روی 18 درجه تنظیم کنند تا به کاهش مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای کمک کنند، این کار این امکان را فراهم می کند تا گاز کمتری مصرف شود و در پی آن گاز مورد نیاز برای مصرف نیروگاه ها فراهم شود.
وی تاکید کرد: تاکنون استقبال خوبی از این کمپین شده است و دکتر ظریف، واعظی و زنگنه علاوه بر پیوستن به کمپین 18 درجه به سازمان های متبوع خود ابلاغ کرده اند که دمای ساختمان ها را تا 18 درجه کاهش دهند.
ابتکار اظهار کرد: برای نتیجه دادن این کمپین باید شهرداری ها ، مردم و مدارس نیز به آن بپیودند زیرا تجربه کشورهای دیگر نشان داده که اجرای چنین حرکت هایی نتیجه بخش خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا