ساخت چسب ضد آب با الهام از صدف ها

پژوهشگران در جدیدترین پروژه تحقیقاتی خود دریافتند که راز چسب طبیعی قدرتمند تولید شده توسط صدف های دو لپه ای نشان می دهد ، قدرت این چسب در خشک شدن یک نوع پروتئین است که در اثر خارج شدن ملکول های آب و سپس چسبیدن لایه به  مواد سختی ، به وجود می آید .

شناسایی و کشف این راز نشان از امکان پذیر بودن توسعه چسب مقاوم در برابر با آب ، تجزیه زیستی و سازگار با  زیست محیطی دارد و مفید برای بخش های عمل جراحی و بخیه زدن زخم و همچنین تعمیر شکستگی خواهد بود.

چسب های ضد آب مورد استفاده در زیر آب می تواند کاربرد مهمی در بخش حمل و نقل داشته باشد اما کاربرد آن در بخش پزشکی مانند بازسازی بافت آسیب دیده و یا تعمیر شبکیه چشم جدا شده و یا یکپارچه سازی مواد پزشکی در حضور مایعات بیولوژیکی ، بسیار مهم است .

لازم به ذکر است که این تحقیقات توسط پژوهشگران موسسه فن آوری نانو شورای ملی تحقیقات در شهر رندی واقع در استان کوزنسا ایتالیا با همکاری محققان دانشگاه کالابریا ایتالیا و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور انجام شده است که در نتیجه آن راز چسب ضد آب ساخته شده از صدف های دو لپه ای سبز آسیایی کشف شد .

برونو زاپون از موسسه فن آوری نانو شورای ملی تحقیقات در رابطه با این چسب طبیعی می گوید : این موضوع بسیار مهم و با ارزش است ، چرا که حتی سرسخت ترین چسب های مصنوعی پیشرفته نیز در برابر مولکول های آب ناتوان و ناکارآمد هستند .

لام به توضیح است که این صدف های دو لپه ای سبز آسیایی که جزء نرم تنان طبقه بندی می شوند ، ترشحات چسبناک خشک کننده پروتئین های مختلف در یک توالی هماهنگ را تولید می کنند . نخست ، این صدف ها پروتئین خشک کننده ای را تولید کرده  که مولکول های آب را بافت مورد نظر خارج می کند و سپس خودش را به شدت به لایه زیرین می چسباند . در این اولین لایه سطحی ، یک بافت پیچیده ساخته شده که هر پروتئین دارای یک تابع خاص ( مانند حفاظت از محیط خارجی ) است .

زاپون در ادامه توضیحاتش در رابطه با این چسب اظهار داشت : چسب های ضد آب مورد استفاده در زیر آب (مانند چسب های آکواریوم و یا استخر) می تواند کاربرد مهمی در بخش حمل و نقل داشته باشد اما کاربرد آن در بخش پزشکی مانند بازسازی بافت آسیب دیده و یا تعمیر شبکیه چشم جدا شده و یا یکپارچه سازی مواد پزشکی در حضور مایعات بیولوژیکی ، بسیار مهم است .

 این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در مجله ارتباطات طبیعی (Nature Communications) به صورت آنلاین منتشر شده و در دسترس است. برای مشاهده متن کامل پژوهش اینجا را ببینید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا