مریخ، محور فعالیت های ناسا در سال 2016

 به گزارش ایرنا ، نشریه نیوزویک در گزارشی درباره برنامه های سازمان فضایی آمریکا در سال نو میلادی نوشت: چشم انداز یک جمعیت خوش نشین که زیر یک گنبد در مریخ زندگی می کنند، چه بسا شبیه فیلم های علمی تخیلی به نظر رسد، اما تلاش هایی در جریان است تا این جامعه کیهانی به واقعیت تبدیل شود. به گفته الن استوفان Ellen Stofan دانشمند ارشد ناسا، 'ما خوش بین هستیم که می توانیم در سال 2030 به محدوده اطراف مریخ برسیم، اعم از این که نخستین ماموریت ما یک ماموریت مداری باشد، رفتن به ماه های مریخ باشد و یا این که عملا نشستن بر سطح سیاره مد نظر باشد. ما در پی آن هستیم که اطمینان یابیم می توانیم این کار را با ایمنی به انجام رسانیم.'

ایمنی، در صدر فهرست کارهای ناسا برای سال 2016 قرار دارد. در ماه مارس، 'اسکات کلی' فضانورد، پس از تکمیل یک ماموریت یکساله که هدف آن اطلاع از تاثیرات پروازهای بلندمدت فضایی بر بدن است، از ایستگاه بین المللی فضایی به زمین باز می گردد.
به طور معمول، خدمه ایستگاه فضایی، تنها شش ماه در مدار زمین می مانند، حال آن که حدود هشت ماه وقت لازم است تا به مدار سیاره همسایه یعنی مریخ برویم. برای آنکه زمینی ها، مریخی شوند، کاهش اثرات گرانش مایکرو، که شامل کاهش تراکم استخوان، لاغری عضله ها و مشکلات بینایی در کنار دیگر نارسایی ها می شود، یک اقدام ضروری است.
سال آینده، ناسا همچنین سفینه 'اینسایت' InSight را که برای بررسی شرایط در داخل مریخ طراحی شده است، پرتاب می کند و روی این سیاره می نشاند. قرار است اینسایت درباره شکل گیری و تحول مریخ اطلاعات به دست آورد. از این گذشته، برنامه ارسال مدارگرد 'اکسومارس' ExoMars، که برای کندوکاو درباره وجود زندگی در گذشته های مریخ طراحی شده، کلید می خورد. این برنامه برعهده سازمان فضایی اروپاست که با همکاری سازمان فضایی فدرال روسیه با مشارکت ناسا به انجام می رسد.
استوفان می گوید: 'پیش از آنکه بخواهید به جایی بروید، باید واقعا آن را بشناسید. این چیزی است که با کار مداوم درباره مریخ، پیگیر آن هستیم تا همه این تکه های کوچک اطلاعات را کنار هم بگذاریم و بگوییم، بله اکنون احساس می کنیم که واقعا این محیط را می شناسیم و خیالمان از بابت اعزام افراد بشر به آنجا برای زندگی و کار، راحت است.'
برخی، سفر ناسا به مریخ را به عنوان یک خودشیرینی تبلیغاتی یا خودنمایی پرهزینه رد می کنند، اما افرادی نیز همچون استیون هاوکینگ Stephen Hawking ، الون ماسک Elon Musk و باز آلدرین Buzz Aldrin بهره برداری از مریخ را یک ضرورت می دانند.
آلدرین می گوید: از آنجا که زمین در طول موجودیتش، پنج بار 'انهدام' را تجربه کرده است، بشریت هم احتمالا روزی به همان راهی می رود که دایناسورهای سیاره ما رفتند.
آلدرین نیز همچون هاوکینگ، ماسک و دیگران بر این باور است که زندگی میان سیاره ای، یک سیاست الزامی و متضمن بقای نوع بشر است.

**چرا مریخ؟
از میان همه سیاره های سامانه خورشیدی، مریخ بهترین گزینه نزدیک برای مستعمره شدن است چرا که بسیار شبیه زمین است: جو یا اتمسفر دارد، از یک درجه حرارت مناسب زیست برخوردار است، مقدار قابل مقایسه ای سطوح یکپارچه دارد و طول شب و روزش شبیه زمین است. در ضمن، مریخ سرخ فام از چهار فصل برخوردار است هرچند هریک از فصل هایش تقریبا دو برابر فصل های زمین هستند. مهمتر از همه این که مریخ از آب برخوردار است. گذشته از آب یخ زده ای که در قطب های یخی مریخ وجود دارد، دانشمندان در ماه سپتامبر تایید کردند که برخی اوقات، آب به صورت مایع بر سطح این سیاره جاری می شود.
مدارگرد سازمان فضایی اروپا که قرار است در سال 2016 به مریخ برسد، تجهیزات لازم برای چندین کندوکاو علمی را با خود حمل می کند. کندوکاو برای یافتن شواهدی از متان و دیگر گازهای برجای مانده در جو این سیاره، در زمره این برنامه است.
لازم به ذکر نیست که هنوز موانع زیادی در برابر بهره برداری از سیاره سرخ وجود دارد. ناسا باید یک سوئیت فضایی مناسب مریخ را نهایی کند، سامانه حمل و نقل بین سیاره ای بسازد، محل سکونت برای استفاده در عمق فضا طراحی کند، راکتی بسازد که افراد را از سطح مریخ پرتاب کند و همچنین مسائلی را که برای زنده ماندن بشر، حیاتی است، جل کند.
اما ناسا می گوید که با توجه به بودجه 18.5 میلیارد دلاری- یعنی 0.4 درصد بودجه سالانه فدرال آمریکا- و برآوردهایی که یک برنامه اعزام خدمه را چند میلیارد دلاری برآورد می کند، برداشتن گام های بلند به تنهایی بسیار سخت است و این سازمان روی کمک شرکای بین المللی و بخش خصوصی حساب می کند.
به گفته استوفان، ناسا علاقمند به مشارکت با هر گروهی است که بتواند چیزی را به میدان بیاورد، چرا که این امر به ما کمک می کند که زودتر و با کارآیی بهتر به مریخ برسیم. هرچند این اتفاق در سال 2016 رخ نمی دهد، اما مطمئنا همراه با گام های کوچکی است که بشر را به سمت نشستن مستقیم بر سطح مریخ سوق می دهد.
رزرو هر صندلی در پروازهای گردشگری فضایی ویرجین گالاکتیک Virgin Galactic، 250 معادل هزار دلار است. این بلیط، شامل سه روز دوره آموزشی در بندر هوایی آمریکا در نیومکزیکو و سرانجام دو ساعت و نیم پرواز زیرمدار برای شش سرنشین است. با ظهور شرکت های خصوصی چون ویرجین گالاکتیک، بسیاری امیدوارند که شاهد کاهش هزینه سفرهای فضایی به دلیل رقابت بین شرکت ها باشند.
مریخ نشین اینسایت و مدارگرد اکسومارس که گازهای جو مریخ را ردیابی می کند، در سال 2016 به سمت این سیاره پرتاب می شوند تا کندوکاو کنند که آیا در گذشته زندگی در این سیاره جریان داشته و نیز این سیاره چگونه شکل گرفته است.
مریخ نورد 2020 با این امید پرتاب می شود و بر مریخ می نشیند که به پرسش هایی درباره امکان زندگی در این سیاره همسایه پاسخ دهد و همچنین اطلاعاتی را درباره تقویت امکان زیست بشر بر این سیاره فراهم کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا