نگاه به گردشگری به عنوان منبع درآمد خردمندانه نیست!

وی افزود: طی چندین سال مطالعه به این ایده رسیده ام که نگاه به گردشگری به عنوان منبع درآمد برای کشور یک نگاه نابخردانه است. در واقع سالهاست که اولین چیزی که برای گسترش گردشگر به ذهن می‌رسد، درآمدی است که نصیب کشور می‌شود و همیشه دو منبع نفت و گردشگر به عنوان دو منبع اصلی درآمد کشور حساب می‌شوند اما من نگران هستم که این نگاه در الگوی اقتصاد مقاومتی گردشگری نیز توسعه پیدا کند و ما را با معضلاتی که نفت با آن درگیر است مواجه کند.

دکتر همایون عنوان کرد: طی مطالعاتی که 20 سال اخیر در40 کشور توسعه یافته انجام شده،این مهم به چشم میخورد که کشورهایی مثل ایتالیا،آلمان و فرانسه همیشه هم از لحاظ ورود گردشگر به کشورشان و هم از لحاظ درآمد در رده های اول قرار دارند.

وی تاکید کرد:اما موضوع مهمی که مورد توجه قرار می گیرد این است که این کشورها که همیشه در رده اول قرار دارند  در کنار درآمد حاصل از ورود جهانگردبه کشورشان ، هزینه‌های بالایی برای زیرساخت‌ سازی ورود جهانگرد از جمله صنعت هواپیمایی، هتل، جاده، گمرک، بازار و نظایر آن انجام می‌دهند که تقریبا این هزینه‌ها با درآمد حاصل از جهانگرد مساوی یا شاید در برخی موارد کمتر هم باشد.بنابراین نگاه به گردشگری به عنوان منبعی درآمد زا یک نگاه خام اندیشانه است.

دکتر همایون بناهای تاریخی، فرهنگی معاصر و معرفی آن به عنوان محل اسکان گردشگران را مصنوعی دانست و اضافه کرد: اگرچه این آشنایی با میراث فرهنگی است، اما فاقد روح و تصویر‌سازی شده است و با واقعیت درون کشور یکسان نیست. زیرا اولین چیزی که گردشگر به عنوان زیر ساخت به آن نیاز دارد محل اسکان است و الگوی گرفته شده مااز غرب هتل بوده است.

وی اظهار کرد: اگر ما به اقتصاد مقاومتی فکر می‌کنیم و می‌خواهیم اقتصادی پایدار در گردشگری داشته باشیم، باید در چارچوب الگوهای بومی طراحی شده حرکت کنیم که هم تعامل بیرون از کشور داشته باشیم و هم مبلغ فرهنگ جمهوری اسلامی باشیم، زیرا تصویر هر کشور در گرو گردشگری آن کشور است.

اگر ما به اقتصاد مقاومتی فکر می‌کنیم و می‌خواهیم اقتصادی پایدار در گردشگری داشته باشیم، باید در چارچوب الگوهای بومی طراحی شده حرکت کنیم که هم تعامل بیرون از کشور داشته باشیم و هم مبلغ فرهنگ جمهوری اسلامی باشیم،

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) متولی این الگو را در گذشته وزارت ارشاد و اکنون معاونت رییس جمهوری دانست و گفت: معاونت رییس جمهور ناظر بر همه عرصه‌ها و هماهنگ‌کننده عرصه‌های تبلیغات و طراحی است، اما در سطح کلان‌تر این امر مثل همه امور به دانشگاه‌ها و حوزه علمیه مربوط می‌شود.

وی در خصوص نقش دانشگاه‌ها در اقتصاد مقاومتی گفت: رشته‌های دانشگاهی در تلاش برای آموزش در این زمینه هستند، ولی این تلاش به اندازه‌ای که بخواهیم الگوی متفاوت ایجاد کنیم نیست و در عرصه اجرا نیز پیچیدگی‌هایی وجود دارد.

وی در مورد جایگاه رسانه و نقش و اهمیت آن در بازاریابی گردشگری اظهار کرد: موضوع رسانه‌ها به عنوان یک حقیقت و یک پدیده قالب در تمدن ماست. رسانه فقط تلویزیون و رادیو و شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه دید و بازدید اقوام مهم‌ترین نوع ارتباط رسانه‌ایست که هنوز هم پیروترین ارتباط سنتی است که باید این ارتباط تجهیز شود.

دکتر همایون اظهار کرد: به عقیده من کشورهای اسلامی به خطر دخالت بیگانگان امنیت‌شان مختل شده است درحالی که  امنیت در گردشگری حرف اول را می‌زند و این حوزه نباید به تکانه‌های شدید جهانی وابسته باشد.

وی همچنین افزود: تکانه‌های شدید جهانی موضوع تروریسم است که باید طوری طراحی کنیم که موضوع تروریسم بر گردشگری اثری نداشته باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به  اهداف سند چشم‌انداز و حضور 20 میلیون گردشگر گفت: طرح موضوع از اقتصاد مقاومتی یک لطف الهی در عرصه جهانگردی و گردشگری است که ما می‌توانیم در مورد موضوع اقتصاد گردشگری بیاندیشیم  و این الگو را طراحی می‌کنیم

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا