مهندس، خلبان، خودروساز و شاید فضانورد!

مخصوصا وقتی در یکی از معروف‌ترین و فعال‌ترین شرکت‌های دنیا مشغول به فعالیت باشی و یا دوره‌های کارآموزی خود را در بهترین سازمان هوافضایی دنیا یعنی «ناسا» گذرانده باشی! فرقی نمی‌کند زن باشی یا مرد، هوافضایی که بشوی غرق در رویاها و امیدها خواهی بود.

این صحبت‌ها را خانم مدیر، مهندس و کارشناس برجسته کانادایی شرکت ام.دی.آ می‌گوید. او که به توانایی‌ها و ویژگی‌های خاص زنان و دختران سراسر دنیا اعتقاد ویژه‌ای دارد، می‌گوید بدش نمی‌آید الگویی برای بقیه دختران علاقمند به هوافضا یا فناوری فضایی و علوم موشکی باشد.

شرکتی که ناتالی پنک در آن مشغول به فعالیت پژوهشی است، همان شرکتی است که بازوهای روباتیک شاتل فضایی و ایستگاه فضایی بین‌المللی «کانادارم» را ساخته است. خانم پنک اما درباره فعالیت کنونی‌اش در شرکت این‌گونه توضیح می‌دهد: «در حال حاضر روی یک پروژه روباتیک برای ساخت یک مریخ نورد کار می‌کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «البته این پروژه دیگر متعلق به ناسا نیست و ما به سفارس سازمان فضایی اروپا داریم روی سیستم انتقال نیرو و شاسی اصلی مریخ‌نورد اگزومارس کار می‌کنیم»
پنک اعتقاد دارد کار کردن به عنوان یک کارشناس یا مهندس هوافضا دشواری‌های خاص خودش را دارد و می‌گوید: «ولی با این حال هرکسی ممکن است با لمس هیجانات خاص شغل ما، عاشق کارهای سخت و در عین حال لذت بخش ما باشد؛ من قبلا به خبرنگاران دیگر هم گفته‌ام برای رسیدن به این شغل و موقعیت تلاش زیادی کرده‌ام.»

خانم پنک می‌گوید: «از همان دوران کودکی عاشق ماجراجویی بودم ولی بعدها فهمیدم شاید فقط دنیای خارج از این سیاره‌ای که در آن ساکن هستیم بتواند این عطش را در من خاموش کند.»
ناتالی پنک از دانشگاه کلگری کانادا مدرک خود را گرفته است و در یکی از همین ماجراجویی‌هایش حین تحصیل توانسته است با خودروی خورشیدی ساخت خود مرز بین کانادا و آمریکا را از تگزلس تا آلبرتا، طی کند.

خانم پنک در این زمینه می‌گوید: « نخست به عنوان سرگروه بخش آیرودینامیک تیم دانشگاه وارد جریان ساخت خودروی خورشیدی شدم و بعد به عنوان راننده در یک مسابقه بین‌المللی با همان خودرو از آمریکا تا کانادا را طی کردم.»

او ادامه می‌دهد: «یک ‌سال کامل برای این کار تلاش کردم و وقتی در جاده‌های آمریکا تا کانادا با خودروی عجیب و غریب خودمان بین کامیون‌ها رانندگی می‌کردم در حالی که توجه همه به من بود، هیجان واقعی را تجربه کردم.»

او انگار به همین مقدار هم راضی نبوده و می‌گوید در مسیر برای رانندگانی که خودروی عجیب و غریبش را می‌دیدند از فواید انرژی خورشیدی هم صحبت کرده است.

ناتالی پنک به خاطر وضعیت خوبی که در دانشگاه داشته است، یک‌سال به عنوان کارآموز به صورت بورسیه از طرف آژانس فضایی به مرکز پروازهای فضایی گادارد اعزام شده است. او همچنین سابقه کارآموزی در مرکز تحقیقات ایمز ناسا را نیز داشته است. نکته جالب اینجاست که خانم پنک گواهینامه خلبانی نیز دارد، به همین دلیل می‌خواهد کاندیدای سفر به ایستگاه فضایی بین‌المللی از طرف کشور کانادا نیز باشد.

پنک در همین رابطه می‌گوید: «من فکر می‌کنم شانس زیادی برای فضانورد شدن دارم اما رفتن به فضا هدف بسیار بزرگی است که ممکن است دسترسی به آن امکان پذیر نباشد.»

منبع:علمنا

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا