فواید پنهان واکسیناسیون

سینا پرس: داده های موجود در آفریقای جنوبی حاکی از آن است که واکسیناسیون فواید دیگری نیز داشته است: ریشه یابی رشد صعودی مقاوت آنتی بیوتیکی در کشورهای در حال توسعه. واکسیناسیون در این کشورها توسط واکسن کونژوگه پنومونی (PCV) در سال 1388(2009) نه تنها آمار کلی بیماری پنومونی را در دو سوم نوزادان و در بزرگسالان کاهش داد، بلکه همچنین باعث کاهش مقاومت به پنی سیلین در هر دو گروه ها شد.

مشکل مقاومت آنتی بیوتیکی در کشورهای کم درآمد شدیدتر است، به دلیل اینکه در این کشورها تجویز بیش از اندازه و مصرف بدون برنامه مشخص همراه با امکان مبتلا شدن بالاتر و بهداشت کمتر باعث می شود مصرف آنتی بیوتیک بالا برود. طبق آخرین بررسی های سازمان بهداشت جهانی میزان مقاومت به کلبسیلا پنومونی حدود 54% است. همین طور کاهش حساسیت استرپتوکوکوس پنومونیه به پنی سیلین یک مسئله جهانی است و در برخی گزارش ها در صدر جدول با رقمی حدود 50% شناخته می شود.

در آمریکای شمالی، اروپا و دیگر مناطق توسعه یافته جهان، واکسیناسیون از اوایل سال 1379(2000) شروع شد و میزان بیماری پنومونی را تا یک سوم در کودکان واکسینه شده و بزرگسالان واکسینه نشده( که معمولا بیماری را از کودکان خود می گیرند) کاهش داد. واکسن همین طور پنومونی هایی که به پنی سیلین مقاوم بودند کاهش داد.

بین سال های 1386-1376 مطالعه ای که در ایالات متحده انجام شد نشان داد که 64% کاهش در مقاومت آنتی بیوتیکی پنوموکوکی بین کودکان و 45% کاهش بین بزرگسالان بالای 65 سال اتفاق افتاده است. واکسن دیگری که حدود بیش از 90 واریته مختلف (سروتایپ) پنوموکوک را هدف قرار می دهد وجود دارد اما این نوع واکسن معمولا باعث بروز مقاومت آنتی بیوتیکی بیشتری می شود.

کاهش در مقاومت آنتی بیوتیکی بیماری پنومونوکوکی باید به کاهش مصرف آنتی بیوتیکی بیانجامد. مطالعه ای که در فنلاند انجام شد نشان داد که واکسن های مختلف پنومونوکوکی خرید آنتی بیوتیک را تا 8% کاهش داده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا