ابتلا به سرطان با مصرف سیگارهای الکترونیکی

این آسیب حتی در نسخه‌های سیگارهای الکترونیکی عاری از نیکوتین نیز مشاهده شد.

بر اساس یافته‌های جدید، سیگارهای الکترونیکی بر خلاف بازاریابی که برای آن‌ها انجام می‌شود، کالاهای ایمنی نیستند.

سازمان غذا و داروی امریکا بر خلاف محصولات حاوی تنباکوی معمولی، مصرف سیگارهای الکترونیکی را کنترل نمی‌کند. تا پیش از این شواهدی درباره محتوای دقیق سیگارهای الکترونیکی و میزان ایمن بودن آن‌‌ها به ویژه درباره ابتلای افراد به سرطان بر اثر مصرف آن‌ها بررسی نشده بود.

بر اساس یافته‌های جدید، سیگارهای الکترونیکی بر خلاف بازاریابی که برای آن‌ها انجام می‌شود، کالاهای ایمنی نیستند.

همچنین مطالعات آزمایشگاهی مناسبی درباره اثرات این محصولات بر روی سلول‌های انسان انجام نشده بودند.

تیم تحقیقاتی به همراه مهران رحیمی، صمغی را از بخارهای دو برند محبوب سیگارهای الکترونیکی در امریکا تولید کرد و آن را بر روی سلول‌های انسانی موجود در ظرف‌های آزمایشگاهی آزمایش کرد. دانشمندان دریافتند در مقایسه با سلول‌های دیگر، بیشتر احتمال داشت که به دی ان ای سلول‌های قرارگرفته در معرض این صمغ آسیب برسد و آن‌ها از بین بروند.

سلول‌های قرارگرفته شده در معرض این صمغ اشکال مختلف آسیب از جمله شکستن رشته‌های دی‌ان‌ای را تجربه کردند. مارپیچ دوگانه‌ای که دی‌ان‌ای را شکل می‌د‌هد، دارای دو رشته مولکولی است که در هم تنیده هستند. زمانی که یک یا دو مورد از این رشته‌ها شکسته می‌شوند و فرآیند ترمیم سلولی به درستی انجام نشود، زمینه برای ابتلای فرد به سرطان فراهم می‌شود.

در آزمایش‌های انجام‌شده، سلول‌های تحت تاثیر صمغ موردبحث به آپوپتوز و نکروز تبدیل شدند که این موضوع منجر به مرگ سلولی می‌شود.

در بخش اصلی این آزمایش‌ها، رحیمی و همکارانش از سلول‌های اپی‌تلیال نرمال استفاده کردند که اندام‌ها، غدد و حفره‌‌های سراسر بدن از جمله ریه‌ها و دهان را شکل می‌دهند.

این دانشمندان دو نوع سیگار الکترونیکی از جمله دو نسخه حاوی نیکوتین و عاری از نیکوتین را آزمایش کردند. نیکوتین ماده‌ای است که سیگارکشیدن را اعتیادآور می‌کند و شواهدی وجود دارد مبنی بر این که این ماده می‌تواند به سلول‌ها آسیب برساند.

محققان دریافتند نسخه‌های حاوی نیکوتین سیگار الکترونیکی موجب آسیب بیشتری به سلول‌ها شد اما حتی بخار عاری از نیکوتین نیز برای تغییردادن ماهیت سلول‌ها کفایت می‌کرد.

تیم تحقیقاتی هم‌اکنون به دنبال طبقه‌بندی‌کردن مواد دیگر و تاثیرات خاص آن‌ها بر سلول‌هاست.

جزئیات این موفقیت در مجله Oral Oncology منتشر شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا