تعامل اجتماعی جانوران برای حفظ بقا

پنگوئن کوچک (Eudyptula minor) یا پنگوئن آبی ، کوچکترین گونه پنگوئن بوده که قدش حداقل 33 سانتی متر و حداکثر 43 سانتی متراست . این پنگوئن‌ ها در سواحل جنوبی استرالیا ، نیوزلند و شیلی دیده می شوند .

یک تیم پژوهشی از دانشگاه دیکین (Deakin University) استرالیا برای مطالعه زندگی این گونه پنگوئن ها ؛ دوربین های کوچک و دستگاه های جی پی اس را مورد استفاده قرار دادند . آن ها با استفاده از این تجهیزات ، 21 پنگوئن آبی را در جنوب استرالیا و نیوزلند شناسایی کردند.

در رفتارهای پنگوئن های کوچک احتمال بیشتری وجود دارد تا در هنگام شکار طعمه به صورت دسته جمعی با هم نوعشان ارتباط بر قرار کنند این موضوع در مقایسه  زمانی که طعمه به صورت انفرادی شکار می شود در جوامع پنگوئن ها مشاهده می شود .

گفتنی است در مطالعات انجام شده در سال گذشته میلادی، محققان این پنگوئن ها  را که 30 سانتی متر قد و بیش از یک کیلو وزن داشتند پیدا کرده و آن ها را به طور عمد در محل شکار محصوری قرار دادند تا برای شکار محدودتر شوند .

گریس ساتون (Grace Sutton) از محققان این تیم پژوهشی در رابطه با ویژگی های این نوع پنگوئن می گوید: « در رفتارهای پنگوئن های کوچک احتمال بیشتری وجود دارد تا در هنگام شکار طعمه به صورت دسته جمعی با هم نوعشان ارتباط بر قرار کنند این موضوع در مقایسه  زمانی که طعمه به صورت انفرادی شکار می شود در جوامع پنگوئن ها مشاهده می شود . »

با این حال جدا از محل شکار و محافظت در برابر شکارچیان ، به نظر نمی رسد که گروه ها برای پنگوئن های تک مفید باشند . این موضوع دقیقا  بر خلاف دلفین ها است که برای گروهشان به شکار طعمه می پردازند .

البته لازم به توضیح است که تشکیل گروه و رفتار اجتماعی در دلفین ‌ها برآمده از نیاز آن‌ ها برای کم کردن احتمال شکار توسط مهاجمان است . از آن جا که دلفین‌ ها در هنگام نزدیک شدن مهاجم با صدا همدیگر را خبر می‌ کنند ، احتمال کشته شدن آن ها توسط کوسه‌ ها کمتر می ‌شود . به بیان دیگر، میزان هشیاری مورد نیاز از سوی تک ‌تک اعضای یک گروه کمتر از میزان هشیاری مورد نیاز از سوی همان‌ جانور  در حالت تنها و تک است به بیان ساده تر  دلفین ها در زندگی گروهی شانس بیشتری برای گرفتن طعمه دارند

ساتون در رابطه با این پژوهش ها می گوید: « این مطالعات انجام شده نشان می دهد که برخی از پنگوئن های کوچک سودی از شکار کردن صید در شکار گروهی به دست نمی آورند چرا که آن ها در شکار گروهی به صورت انفرادی به سراغ شکار می روند. »

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PLOS ONE به چاپ رسیده و قابل دسترسی است. برای مشاهده متن کامل پژوهش فوق اینجا را کلیک کنید.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا