مطالعه بندر باستانی در اعماق آب دریا

تیمی از پژوهشگران و باستان شناسان دانشگاه کوپنهاک (University of Copenhagen) در کشور دانمارک ؛ موسسه دانمارکی نقشه برداری و حفاری بنادر در آتن و آژانس باستان شناسی زیر آب  کشور یونان (Greece’s Ephorate of Underwater Antiquities) ، در پروژه ای مشترک به بررسی بندر Lechaion ، یکی از دو شهر بندری کورینتوس (Corinth) پرداختند .

غواصان و اعضای این تیم پژوهشی در بررسی های خود  موفق شدند تا دو اسکله مخصوص پهلو گیری قایق ها و کشتی های باستانی، یک اسکله کوچکتر، دو محل صندوق مهمات چوبی ، یک موج شکن و یک کانال ورودی که به سه آبگیر بندر داخلی منتهی می شود را کشف کنند .

بیورن لوون (Bjorn Loven) از باستان شناسان دانشگاه کپنهاگ و معاون مدیر پروژه بندر Lechaion در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: « با توجه به منابع و مواخذ باستانی ، بیشتر ثروت این شهر از تجارت دریاییو از طریق این دو بندر به دست آمد که در نهایت به کورینتوس ثروتمند لقب گرفت. »

غواصان و اعضای این تیم پژوهشی در بررسی های خود  موفق شدند تا دو اسکله مخصوص پهلو گیری قایق ها و کشتی های باستانی، یک اسکله کوچکتر، دو محل صندوق مهمات چوبی ، یک موج شکن و یک کانال ورودی که به سه آبگیر بندر داخلی منتهی می شود را کشف کنند .

قابل توجه است که صندوق های چوبی که پیش از این هرگز در یونان پیدا نشده بود،  متعلق به اواسط قرن پنجم میلادی است . دانشمندان تصور می کنند که عمده ساخت و ساز امکانات بندر در دوره یونان و روم ایجاد شده و شواهد نشان می دهد که کار ساخت و ساز فراتر از تعمیر و حفاظت این بناها به دوره بیزانس باز می گردد .

لازم به توضیح است که شهر و بندر Lechaion در زلزله ای که در اواخر قرن ششم یا اوایل قرن هفتم میلادی ویران شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا