ادامه جنجال های جهانی در رابطه با ویرایش ژنتیک انسان

مجله ساینس (journal Science) اعلام کرد که تکنولوژی ویرایش ژنوم (genome-editing technology) که با نام  CRISPR نیز شناخته می شود  به عنوان کامل ترین  پیشرفت و موفقیت علمی سال 2015 محسوب می شود .

از جمله مهمترین دستاوردهای ویرایش ژنتیکی سال جاری  ، طراحی ایجاد " تحریک ژن" در از بین بردن انواع مختلف آفت ها و یا بیماری ها که آن ها را حمل می کنند و اولین ویرایش ژنوم عمدی از دی ان ای جنین انسان در بهار گذشته  است .

بر اساس گزارش های منتشرشده در این رابطه ، از جمله مهمرین دستاوردهای ویرایش ژنتیکی سال جاری  ، طراحی ایجاد " تحریک ژن" در از بین بردن انواع مختلف آفت ها و یا بیماری ها که آن ها را حمل می کنند و اولین ویرایش ژنوم عمدی از دی ان ای جنین انسان در بهار گذشته  است که توسط دانشمندان چینی انجام شده و جدال های متعددی را در جوامع علمی جهان در پی داشت .

در گزارش مجله ساینس همچنین عنوان شده است که تکنولوژی ویرایش ژنوم (CRISPR) 62 نسخه از یک رتروویروس (retrovirus) دی ان ای موجود در ژنوم ، می تواند ارگان های خوک را برای پیوند به انسان آماده کند .  قابل توضیح است که رتروویروس (Retrovirus) یک نوع ویروس است که خود را با استفاده از آنزیم وارونویس در سلول میزبان باز تولید می‌ کند تا دی ‌ان‌ ای خود را از روی ژنوم آر ان ‌ای بسازد . علاوه بر آن در این تکنولوژی در توانایی های برتر CRISPR برای قرار دادن یک ژن در محل صحیح نسبت به روش های دیگر ویرایش های ژنتیکی نیز تاکید شده بود.

در گزارش منتشر شده، آمده است که این تکنولوژی کم هزینه و آسان بوده که می تواند توسط هزاران نفر در آزمایش ها ، دانش آموزان دبیرستان ها و دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است از سوی دیگر خبرگزاری علمی جان تراویس (Science News John Travis) اعلام کرد که این تنها مورد اغراق آمیزی است که می گوید اگر دانشمندان بخواهند رویای یک دستکاری ژنتیکی را داشته باشند ، هم اکنون تکنولوژی ویرایش ژنوم (CRISPR) می تواند این رویا را عملی سازد.

در خاتمه لازم به توضیح است که با وجود پیشرفت تکنولوژی ویرایش ژنوم (CRISPR) و نسخه ژنتیکی ، در جامعه علمی نظرات مخالف بسیاری وجود دارد که توصیه می کنند تا احتیاط لازم برای مطالعات ژنتیکی در نظر گرفته شود . بسیاری از دانشمندان در این رابطه  هشدار می دهند که دستکاری ژنوم انسان با توجه به سطح علمی امروز دنیا هنوز خیلی زود است و بهتر است این عمل به آیندگان واگذار شود.  علاوه بر موارد منع مذهبی ، برخی از منتقدان اعلام کرده اند که دستکاری سیستم های بیولوژیکی بسیار پیچیده و تغییر ژن های انسان می تواند عواقب غیر قابل پیش بینی داشته باشد .

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا