مبارزه با سرطان با سبزيجات پاييزي

مواد غذايي موجود در فصل پاييز براي محافظت در برابر سرطان مفيد هستند.
مواد غذايي موجود در اين فصل به دليل غني بودن از انواع ويتامين ها مي توانند به عنوان عاملي موثر در مبارزه با سرطان مورد استفاده قرار گيرند.
پاييز بهترين زمان براي خوردن مقدار زيادي از ميوه ها و سبزيجاتي است که منبع غني از ويتامين ها هستند.
اسيتسي کندي متخصص ارشد تغذيه در موسسه سرطان دانا- فاربرد در بوستون گفت: آگاهي از خواص مواد غذايي اين امکان را به ما مي دهد که رژيم غذاي مناسب ترين را تنظيم نماييم.
A: سيب
گفتني هاي زيادي درباره سيب وجود دارد پزشکان توصيه کرده اند که حداقل روزي يک سيب خورده شود.
پژوهش ها نشان داده، که مصرف روزانه يک سيب باعث جلوگيري از ابتلا به سرطان گلو، دهان، ريه ، روده بزرگ و به طور بالقوه سرطان پستان مي شود.
سيب منبع غني از ماده اي به نام کورستين مي باشد که DNA را از آسيب محافظت مي کند، در صورت کاهش اين ماده در بدن عوارض آن منجر به ايجاد سرطان مي شود.
نکته مهم در مورد سيب اين است که آن را بايد با پوست ميل کرد زيرا بسياري از مواد مغذي در پوست آن يافت مي شود.
B: انواع توت و زغال اخته:
مصرف زغال اخته بايد در تمام سال انجام گيرد زيرا اين ميوه حاوي اسيد بنزوئيک است که مانع توسعه سرطان روده بزرگ، ريه و بعضي از انواع سرطان خون مي شود.
طبق پژوهشي که در مرکز پزشکي روچستر انجام شد، خاصيت تصفيه کنندگي و پاک کنندگي اين ميوه تائيد شد و مشخص گرديد که اين ميوه از عفونت هاي مثانه و دندان جلوگيري مي کند در اين فصل ميوه هايي چون زغال اخته و توت در اوج رسيدگي خود قرار دارد و نگهداري آن ها در فريزر و استفاده آنها در طول سال باعث پيشگيري از انواع سرطان مي شود.
C: سبزيجات رنگي:
پاييز فصلي است که نه تنها برگ درختان در آن به رنگ هاي مختلف ديده مي شوند بلکه مي توانيد سبزيجات رنگي همچون هويج، چغندر را نيز در يان فصل يافت.
براساس گزارشي که در مجله شيمي کشاورزي و مواد غذايي به چاپ رسيد ترکيبات موجود در هويج همچون فالکارنيول خطر ابتلا به سرطان را کاهش مي دهد.
ميوه هاي غني از رنگدانه بالاترين سطح مواد مغذي سرطان را شامل مي شود.
وي گفت: بهتر است مواد غذايي و گياهان رنگارنگ وارد سبد غذايي شود.
D: سبزيجات با برگ سبز تيره:
کندي مي ازايد: سبزيجات با برگ سبز تيره همچون کلم پيچ به دليل سرشار بودن از ماده مغذي چون ايندول از خاصيت سم زدايي کبد برخوردارند و با مبارزه با سرطان کمک مي کند.
سبزيجات ديگر از همين خانواده عبارتند از کلم بروکسل، کلم بروکلي هستند.افرادي که رژيم غذايي آن ها سرشار از اين سبزيجات است کمتر در معرض ابتلا به سرطان معده، پروستات و ريه قرار دارند و همچنين مصرف حداقل هفته اي يک بار از سبزيجات خطر ابتلا به سرطان دهان را کاهش مي دهد.
E: سبزيجات نارنجي رنگ
کاروتينوييد ها مواد مغذي هستند که در مبارزه با سرطان بسيار موثرند و در سبزيجات چون کدو، هويچ، کندو تنبل  سيب زمين شيرين يافت مي شود.
به گزارش آریا،مطالعات نشان داده، کاروتينوييد ها از ابتلا به سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ و ريه جلوگيري مي کند، از اين رو گنجاندن آنها در سبد غذايي اهميت ويژه اي دارد.
کندي اشاره مي کند، کدو تنبل را مي توان به اشکال مختلف همچون سوپ ، کلوچه، پوره مورد استفاده قرار داد و بدون توجه به فصل مي توان آن را در طول سال استفاده کرد.
رژيم غذايي سرشار از گياهان و سبزيجات بهترين راه براي کاهش خطر ابتلا به سرطان است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا